Måla tryckimpregnerat

21k läst  39 svar

1. Anna1984
    Medlem Nivå 11
    Jag ska sätta upp ett staket och skulle gärna vilja måla det vitt direkt. Men man ska tydligen inte måla direkt på tryckimpregnerat utan man måste vänta. Hur länge ska jag vänta innan jag kan måla det vitt?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    En rekommendation brukar väl vara ett år.

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Så det bästa är att köpa in allt tryckt virke året innan och förvara det torrt och luftigt hemma. Då går det att måla direkt.

Alternativt om du har en stor trähandel så kan du ju fråga hur gammalt/torrt det är. De kanske har haft lite överblivet liggande torrt och luftigt sedan förra året.

4. J
    Medlem Nivå 8
    Nej, det bästa är att köpa otryckt virke, rötskydda och måla det enligt konstens alla regler.

Det finns ytterligare ett problem, förutom att det är tryckt, och det är att det är hyvlat. Vad man än säger så fäster färg aldrig lika bra på hyvlat som på sågat. Snickerier inomhus är inga problem men utomhus utsätts virket för helt andra påfrestningar. Jag hade valt sågat till så mycket som möjligt.

5. Anna1984
    Medlem Nivå 11
    Måste man grundmåla när man målar tryckimpregnerat?

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Som en liten kuriosa kan jag nämna att en firma byggde en liten verandaliknande sak åt ett lunchställe i närheten av tryckt virke, dagen efter dom va klara så målades allt i en trevlig grå färg. Jag tänkte ha lite bevakning på det jobbets framtida hållbarhet.

nemlan gillar
  7. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    Det finns ju tryckta sågade klädselbrädor också
    Färgen kanske fäster bättre på dom.

8. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Om du inte redan köpt virket köp vanligt otryckt virke å grunda/olja, måla , måla, klart!

9. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 15
    Om inte det tryckta virket är sjöblött, går det att måla direkt med lätt utspädd industriprimer, typ zinkbett. Sedan vanlig färg på det.

10. Anna1984
    Medlem Nivå 11
    Hur är hållbarheten om man jämför otryckt virke som är grundmålat och sen målat, jämfört med tryckt virke som målas efter ett år? Får för mig att tryckt virke ändå måste vara mer hållbart i längden.

11. R
    Medlem Nivå 3
    Gjorde ett mindre staket får 3 år sedan i tryckt virke, drygt fyra meter långt. Målade direkt och ser fortfarande fint ut och ingen röta har uppstått enligt mina stickprover. Virket köptes på byggmax samma dag som jag målade det.

Dumt att chansa med ett stort projekt men ibland funkar det kanske.

12. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Knappt jämförbar skillnad gissar jag om det är ett staket som står luftigt och inte har otryckade delar i mark. Kolla på gamla husfasader, typ lador, ladugårdar lch mycket gamla hus. Inget tryckat å klarar sig bra om man sköter det.

13. P
    Medlem Nivå 5
    Håller med flertalet kommentarer. Köp otryckt om du ändå ska måla. Då får du åtminstone en sågad yta som färgen fäster på. Helst ska det ju vara sågat på alla sidor (inte hyvlat), men det är svårt att hitta. Ett rätt målat staket håller länge.

14. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Tryckt virke står sig självklart bättre. Särskilt när man tar med aspekten skötsel/underhåll/ommålning. Med tryckt virke är det inte hela världen om man inte sköter ommålning av staketet som ett spädbarn. Skrapa och måla om är jobbigt, tidsödande och tråkigt i allmänhet och i synnerhet när det gäller staket. Därför är det stor risk att det inte blir gjort i tid. Växtlighet som växer upp i åtminstone de nedre delarna är också vanligt (och fukthållande).

Mattias_Jo1 gillar
  15. F
    Medlem · Nivå 9
    Enda orsaken att köpa tryckt är att man inte vill underhålla det lika ofta. Ska du måla så betyder det regelbundet underhåll, då är det helt onödigt att köpa tryckt virke enligt mig. Målan skyddar emot röta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: