4 781 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Måla tryckimpregnerat - en iakttagelse
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Tryckimpregnerat är ju rätt svårt att täckmåla i och med att det avger diverse impregneringsmedel långt efter att det är tillverkat. Ett par tre års väderpinat virke brukar gå att måla med tunna skikt utspädd naftabaserad färg. Ibland funkar inte det heller.
Jag funderade därför på hur det skulle funka med att grunda med stöddig häftgrundsprimer. Gjorde därför ett test med detta och "färsk" tryckimpregnerat virke som målades med ett skikt outspädd Flügger Alflex häftgrund/Interior Fix Primer Classic. Färgen är råvit och skall övermålas med naftabaserad oljefärg.
Det har nu stått ute i snart två år. Virket har kroknat och spruckit lite, men färgen sitter stenhårt fast i virket och går inte att skrapa av. Kanske en lösning för den som står ut med lösningsbaserad färg?
Jag funderade därför på hur det skulle funka med att grunda med stöddig häftgrundsprimer. Gjorde därför ett test med detta och "färsk" tryckimpregnerat virke som målades med ett skikt outspädd Flügger Alflex häftgrund/Interior Fix Primer Classic. Färgen är råvit och skall övermålas med naftabaserad oljefärg.
Det har nu stått ute i snart två år. Virket har kroknat och spruckit lite, men färgen sitter stenhårt fast i virket och går inte att skrapa av. Kanske en lösning för den som står ut med lösningsbaserad färg?
Sitter det fortfarande?Johan Gunverth skrev:
Tryckimpregnerat är ju rätt svårt att täckmåla i och med att det avger diverse impregneringsmedel långt efter att det är tillverkat. Ett par tre års väderpinat virke brukar gå att måla med tunna skikt utspädd naftabaserad färg. Ibland funkar inte det heller.
Jag funderade därför på hur det skulle funka med att grunda med stöddig häftgrundsprimer. Gjorde därför ett test med detta och "färsk" tryckimpregnerat virke som målades med ett skikt outspädd Flügger Alflex häftgrund/Interior Fix Primer Classic. Färgen är råvit och skall övermålas med naftabaserad oljefärg.
Det har nu stått ute i snart två år. Virket har kroknat och spruckit lite, men färgen sitter stenhårt fast i virket och går inte att skrapa av. Kanske en lösning för den som står ut med lösningsbaserad färg?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Japp. Som nytt. Lite sprickor i virket, men inget flagnande.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Klicka här för att svara