Jag skall måla två rum där det finns väldigt uppfläkta tapethörn. Jag funderar på att skära bort det som är skadat och sätta en smal tapetremsa (eller pappremsa) innan jag målar. Finns det några andra sätt som är bättre?

tapet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tapet2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en bra byggfog.

Håller med förgående.
Foga bara så slipper du tjorva med kniv och tapetbitar :)

Fog låter ju väldigt trevligt! Men jag är lite orolig för att fogen blir väldigt slät/blank jämfört med tapeten när man målar över. Men den oron kanske är obeFogad?

Mikael_L
Dom som har tapetserat där visste inte hur man gör.
Man viker inte en hel våd i hörnet, utan skär av med 5-10 mm överlapp i hörnet och fortsätter sen från hörnet med nästa våd (eller det överblivna man skar av).
Då blir det inte sådär när det rör sig i hörnet.

Men oavsett, jag skulle nog riva bort lös tapet, förmodligen krävs lite spackel sen för att få jämn yta, och slutligen foga hörnet, OBS, ej silicon, då det ej går att måla på.

The Tor skrev:
Fog låter ju väldigt trevligt! Men jag är lite orolig för att fogen blir väldigt slät/blank jämfört med tapeten när man målar över. Men den oron kanske är obeFogad?
Ja delvis obefogad. :)
Om du t.ex. rollar kommer mönstret från rollern dominera hur ytan ser ut. Troligen samma med pensel, men inte lika säkert.

På den översta bilden har dom faktiskt gjort så som du beskriver men det måste ha varit grymma sättningar vid den här väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.