Hej igen!
Nu är det dags att ta sig an sonens rum.
Det har tidigare suttit en tapet där anno 1980. Nu är den efter en vecka nedriven. Under den sitter ytterligare en tapet som vi bedömer sitter bra. Den har inte bubblat sig något under arbetet att ta bort första tapeten.

Tänker jag rätt om jag nu spacklar alla hål och mellanrummet mellan tapetbårderna? Och sen slipar med sandpapper?
Jag bifogar bild på ytan nu. Bården längst till höger har jag sandpapprat men inte spacklat än. Tänker att jag går ett varv först och sandpapprar bort alla lösa flagor innan jag spacklar hålen.

Sätta renoveringstapet eller gips är inget alternativ pga ekonomin. Vi får förlita oss på handkraft.

• Vägg med avskalad tapet, synliga tapetskarvar och hål som ska spacklas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal tapet med synliga tapetbårder och hål samt en bearbetad yta som är sandpapprad, med spacklingsarbetet ännu inte påbörjat.
    Skapa konto
  • Yta av vägg med gammal tapet delvis borttagen, visar ojämn struktur innan spackling och slipning. Synliga spår av tidigare tapetbård.
    Skapa konto
Om det bara är springor mellan våderna går det bra att spackla över. Skulle det vara skarvar mellan skivor i väggarna som spruckit kan det vara poäng att sätta pappremsor över dem.

Det är inget problem att spackla hela väggarna tills de är släta mer än tiden det tar. Det ser ut att vara lite struktur i tapeten. Så det kan vara stora ytor du behöver ge dig på.

Jag skulle rekommendera att du monterar bort locket över strömbrytare och vägguttag innan du spacklar.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Magnus E K
Kanske har du redan tänkt på det, men det är gratis att montera bort strömbrytarna (lampknapparna, bryt strömmen först) och sätta tillbaka igen efter målningen. Finns inget som är så osnyggt som målarfärg kladdad på kanterna av brytare och uttag.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns inget som är så osnyggt som målarfärg kladdad på kanterna av brytare och uttag.
Jo, samma som du skrev, fast där man också öppnat upp uttaget senare och inte satt tillbaka på samma ställe. Kladd på uttaget och en strimma fel färg bredvid det xD

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Hej!
Både eluttag och lampknappar skall bytas till nya. Därför har jag låtit de sitta kvar fram till vi skall måla första gången.

Det är bara mellanrum mellan våderna.
Vi vet att det är lite struktur på tapeten under men det stör oss inte.
Bredspackla hela väggen är tyvärr inte heller ett alternativ pga okunskap. Jag har lyckas läsa mig fram till att det är svårt att få det jämt osv.

Tapet är inte heller något alternativ som jag skrev i trådstarten.

Det jag mest undrar är om man kan måla direkt på denna tapet efter försök att jämna till den?
Kan man använda en slipmaskin?

Om jag nu för loss budget för renoveringstapet, behöver jag spackla alls då? Och slipa?

M MalinnilaM skrev:
Både eluttag och lampknappar skall bytas till nya. Därför har jag låtit de sitta kvar fram till vi skall måla första gången.
Det är ingen panik med att ta bort dem. Och det går ju att sätta tillbaka dem mellan lagren av färg. Men min starka rekommendation är att inte låta locken sitta på plats vid spackling eller målning. Det är störande om den sitter fastmålad i tapeten så att du får en reva i den nymålade tapeten när du tar bort locken.

M MalinnilaM skrev:
Det jag mest undrar är om man kan måla direkt på denna tapet efter försök att jämna till den?
Vad lägger du i begreppet kan? Det är inga problem för färgen att fästa. Men om du vill ha en slät vägg har du ett stort spacklingsjobb framför dig. Är du ok med en något ojämn vägg är det bara att måla på.

M MalinnilaM skrev:
Kan man använda en slipmaskin?
Det går att slipa med maskin. Men försök att hålla på att det alltid är främst spackel du slipar på. Att slipa ner tapetens struktur så att du får en jämn yta tror jag är svårt.

Tack för bra svar!
Vi hade tänkt måla med isoleringsfärg som första lager. Det är pga att det är ett gammalt hus och vi känner att vi vill grunda med nåt som tar både fläckar och lukt. Ska vi måla den färgen innan renoveringstapeten? Eller efter?

Detta är ju knappast bara tapetskarv?
Det låter som du inte är så sugen på att göra ett bra jobb men att bara måla på kommer du ju bli väldigt besviken.
Närbild på en tapetskarv med ojämnheter och skuggor som tydligt visar sprickor i väggen.
Skapa konto

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Detta är ju knappast bara tapetskarv?
Det låter som du inte är så sugen på att göra ett bra jobb men att bara måla på kommer du ju bli väldigt besviken.
[bild]
Hej!
Precis som jag skrev i trådstarten har jag bara slipat en bård för att se hur det såg ut på tapeten när man sandpapprat. Jag skall självklart spackla skarvar och hål. Som jag skrev. Jag fattar ju också att det inte kan vara stora glipor. Just det partiet du zoomat in på har jag precis skurit bort tapet som låg dubbelt.

Åter igen. En målad vägg kräver ett väldigt slätt underlag för att bli bra.
Så lär dig bredspacka eller sätt upp en renoveringstapet och måla på den.
Eller så målar du och märker hur djävligt det blir, en mix av gammal bortriven vävtspet och spacklade skarvar kommer inte bli annat än helt förskräckligt dåligt.
Bättre i så fall att spackla skarvar, slipa av både skarvar och vägg och tapetsera med en tjock tapet.

Jag slår också ett slag för att montera bort "locken" för både strömbrytare och vägguttag. Två skruvar - sen är de av. Det är inte säkert att de nya produkterna täcker samma yta som de du har nu. Och för guds skull, måla/tapetsera inte över doslocken så de inte syns. Ta ner dessa också, sedan kan du stryka de med samma väggfärg och sätta tillbaka när de torkat och väggarna är färdiga. Då blir de som minst iögonfallande samtidigt som elektrikern inte behöver knacka längs väggarna för att hitta dem.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Till alla er som måste påtala att någon är okunnig istället för att svara och hjälpa till på ett enkelt sätt.
En gång hörde jag följande:
"Säg mig, när du knockat dina elever - hur tror du då att de kommer att kunna minnas det du lärt dem"

Till dig som ska måla, tycker du är modig som ger dig in i något du inte kan så mycket om och har ändå viljan att lösa problem och funderingar som dyker upp. Det tråkiga med att måla väggar är att målningen med valda färg endast är typ 5 % av jobbet och resten är tråkjobb (enligt mig). Så hejja dig, och respekt till alla målare därute som gör dessa typer av jobb så himla proffsigt o snabbt!

Renoveringstapet är dyrt men tacksamt för oss som inte är grymma spacklade 👍 Det är trist med massa bucklor i väggarna sen, när man lixom lagt tid på att det ska bli bra. Om du inte har taklist, glöm inte den s.k. "snobbkanten" (tejpa o måla ner med takfärg en bit på väggen), der ger ett fint intryck.

• Gilla
dakkster och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle ha bredspacklat. Det är inte så svårt som det låter. Kalla det hellre att spackla ett tunt lager för att släta ut strukturen i tapeten, så låter det mindre skrämmande 🙂 Det tar lite tid men är värt det! Du kan behöva köra ett par omgångar (slipa emellan) eftersom det sällan blir perfekt första varvet för oss amatörer. Kolla i släpljus var det behöver fyllas i andra varvet.

Måla med spärrfärgen först, så slipper du få tapetskrusfs i spacklet som drar långa fula spår när du spacklar.

Vi har provat renoveringatapet, dock den tunnaste modellen, och märkte att ojämnheter syntes igenom. Så man kan behöva spackla det värsta även före renoveringstapet. Då känner jag att man lika gärna kan spackla hela kalaset.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
M MalinnilaM skrev:
Hej igen!
Nu är det dags att ta sig an sonens rum.
Det har tidigare suttit en tapet där anno 1980. Nu är den efter en vecka nedriven. Under den sitter ytterligare en tapet som vi bedömer sitter bra. Den har inte bubblat sig något under arbetet att ta bort första tapeten.

Tänker jag rätt om jag nu spacklar alla hål och mellanrummet mellan tapetbårderna? Och sen slipar med sandpapper?
Jag bifogar bild på ytan nu. Bården längst till höger har jag sandpapprat men inte spacklat än. Tänker att jag går ett varv först och sandpapprar bort alla lösa flagor innan jag spacklar hålen.

Sätta renoveringstapet eller gips är inget alternativ pga ekonomin. Vi får förlita oss på handkraft.
Detta spackel funkar fint till bredspackling
https://www.byggmax.se/midun-lätt-handspackel-medium

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.