Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med vårt golv.
Det är ett trägolv vi hittade under en gammal matta. Personligen tycker jag att slipade och lackade fufugolv är bland det gräsligaste som finns. Törs man måla golvet vitt eller är det att förstöra det helt?

Förstår inte problemet tycker ni det snyggt måla. Om ni säljer till någon så får dom slipa golvet.

Här valde jag att betsa vitt och sedan lacka mina furugolv - Ger verkligen liv i golven... Supernöjd!

P
gör som du känner för , vi hade fernissade golv under masonit och heltäckningsmatta , blev slipat trärent sen lutat och såpat eftersom vi inte kunde bestämma oss för såpat eller oljat . blev väldigt behagligt att gå på då lackat kan upplevas kallt

Hellre måla än lacka. Bryta den vita kanske? om taket är vitt så lyfter det lite om golvet inte är exakt samma färg.

Om vi backar litet. Ni vet inte v a d ni skall göra med det. Kan du säga litet mer om varför ni måste göra n å g o t med golvet. Är det skadat, eller sitter golvlim från mattan fast?

P
Det har ju kommit mer och mer info om målade golv! Sök på gård o torps hemsida som tips!

Personligen skulle jag inte köpa hus/lgh med målade golv. Svårt att få trärent om det rinner mellan springorna som det antagligen kommer göra. Men kör på om ni tycker det är snyggt...

Att måla ett slitet golv är inget dumt alternativ. Det är rätt praktiskt och det finns en lång tradition av målade golv. Att måla har ju fördelen att man kan spackla fula skador eller spikhål som kan finnas i ett golv som har blivit "överlagda" med andra golv.

Däremot tror jag precis som Gafsan inte på att måla det helt vitt. Jag skulle nog rekommendera att åtminstone bryta det till ljusgrått (en klassiker är ju att använda grön umbra). Helt vita golv tror jag inte var så vanligt förr så är man mån om byggnadsvård och ett litet äldre utseende blir det inte riktigt rätt. Sen är förstås vita golv inte särskilt praktiska när all skit syns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.