På balkongen (som inte är inglasad) så är det på ena sidan en tegelvägg som inte är speciellt snygg.
Jag tror att det hade blivit snyggt att måla den vit.
Hur gör man?
Jag antar att man börjar med att tvätta på ngt sätt, hur gör man det?
Sedan själva målningen, hur gör man för att få fäste på en sådan "spretig" vägg eller vad man ska säga, vilka redskap?
Och sist, vilken eller vilka typer av färger är det man ska använda?
Jag tror att det hade blivit snyggt att måla den vit.
Hur gör man?
Jag antar att man börjar med att tvätta på ngt sätt, hur gör man det?
Sedan själva målningen, hur gör man för att få fäste på en sådan "spretig" vägg eller vad man ska säga, vilka redskap?
Och sist, vilken eller vilka typer av färger är det man ska använda?
Redigerat:
Jag hade antingen högtryckstvättat eller stålborstat av ytan och sedan gått på med en vanlig flaska fasadtvätt och sköljt noga med vatten efteråt och låtit torka. Sedan bara målat på med Silikatfärg som inte kräver några speciella verktyg. Till exempel Teknos eller Nordsjös Silikatfärger fungerar på tegel om man primar med en silikatbinder först. Här är ett datablad med mer utförliga instruktioner:
http://194.100.44.55/tseloste.nsf/%28$All%29/3A4DF98D19EF8766C22576800038F621/$File/RU_924_Tuoteseloste.pdf
http://194.100.44.55/tseloste.nsf/%28$All%29/3A4DF98D19EF8766C22576800038F621/$File/RU_924_Tuoteseloste.pdf
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Låter logiskt och smidigt med stålborste och sen målartvätt följt av själva målningen.
Men det ska räcka med en silikatfärg (finns antagligen i vit då eftersom det är det jag ska ha)?
Hur stor burk kan man behöva till väggen på bilden? Tips på ngt relativt billigt märke som har en silikatfärg som funkar?
Men det ska räcka med en silikatfärg (finns antagligen i vit då eftersom det är det jag ska ha)?
Hur stor burk kan man behöva till väggen på bilden? Tips på ngt relativt billigt märke som har en silikatfärg som funkar?
b-milltex är väl en innefärg?
Du borde nog använda någon silikatfärg eller någon av produkterna i Tikurillas fasadsystem.
Du borde nog använda någon silikatfärg eller någon av produkterna i Tikurillas fasadsystem.
Räkna med minst 2 strykningar eftersom väggen förmodligen suger upp mycket av färgen.
Du kan säkerligen också använda färg avsedd för att måla husgrunder i betong med (kanske också är silikat).. kanske är lite dyrare än ovanstående. Sockelfärg brukar det också kallas..
Köp 3-5 liter för 2-3 strykningar.. Är osäker. Har bara målat på tegelväggar innomhus och där det fanns obegränsat med färg.
Jag snålar inte när jag målar utan ordentligt med färg på.. Blir det över så har du om du behöver bättre på nångång.
En tjock roller som håller mycket färg för det kan vara lite klurigt att "fylla" alla mellanrum och håligheter. Köp ingen billig skitroller som bara stänker och inte håller färg, då får du bara stryka ännu fler gånger och riskera att det blir flammigt.
Kan inte förstå varför någon rekomenderar B-Milltex heller när milltex är innomhusfärger. (B-Milltex Täckfärg vägg & tak
• Vattenburen, helmatt latexfärg för tak och väggar. • Har god täckförmåga och goda arbetsegenskaper för inomhusmålning i enklare utrymmen som källare, lager etc. med väggar och tak av puts, betong, lättbetong, skivor m m.)
Alcro har färger avsedda för ändamålet som jag nämnde ovan: Sockel (Täckfärg puts/betong) och Puts (Täckfärg puts).
Sen finns det ju fler tillverkare än alcro att välja mellan.
Du kan säkerligen också använda färg avsedd för att måla husgrunder i betong med (kanske också är silikat).. kanske är lite dyrare än ovanstående. Sockelfärg brukar det också kallas..
Köp 3-5 liter för 2-3 strykningar.. Är osäker. Har bara målat på tegelväggar innomhus och där det fanns obegränsat med färg.
Jag snålar inte när jag målar utan ordentligt med färg på.. Blir det över så har du om du behöver bättre på nångång.
En tjock roller som håller mycket färg för det kan vara lite klurigt att "fylla" alla mellanrum och håligheter. Köp ingen billig skitroller som bara stänker och inte håller färg, då får du bara stryka ännu fler gånger och riskera att det blir flammigt.
Kan inte förstå varför någon rekomenderar B-Milltex heller när milltex är innomhusfärger. (B-Milltex Täckfärg vägg & tak
• Vattenburen, helmatt latexfärg för tak och väggar. • Har god täckförmåga och goda arbetsegenskaper för inomhusmålning i enklare utrymmen som källare, lager etc. med väggar och tak av puts, betong, lättbetong, skivor m m.)
Alcro har färger avsedda för ändamålet som jag nämnde ovan: Sockel (Täckfärg puts/betong) och Puts (Täckfärg puts).
Sen finns det ju fler tillverkare än alcro att välja mellan.
Redigerat:
Jag bara undrar rent allmänt varför du "nästan" rekommenderar b milltex, en innefärg som knappt går att tvätta. När den skall vara utomhus på en balkong som med största sannolikhet kommer att utsättas för väder och vind.
Har du några egna erfarenheter, färgen är i och för sig öppen.
Har du några egna erfarenheter, färgen är i och för sig öppen.
Var då?Elion skrev:
Tegelytor ska inte tvättas med rengöringsmedel. Möjligtvis ytligt med mögeldödande medel, men det kan fortfarande sjunka in i fasaden och paja vidhäftningen för färgen. Puts / tegel ska du rengöra med hetvatten i högtryckstvätt, men kom ihåg att 1) trycket inte får vara för högt (då skjuter du bort fogarna) och 2) aldrig ha munstycket i 90 graders vinkel mot väggen (då skjuter du in all smuts i teglet).
Om du över huvudtaget får måla utvändiga ytor på fastigheten så går det bra med en vit putsslamning och / eller silikatfärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måla om 70-talshus med tegel och panel
Fasad -
Måla på tapet gör jag rätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Rädda fasad som målats med akrylatfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Målade reglar eller (målat) impregnerat till balkongen?
Byggmaterial & Byggteknik