Det här gamla teakbordet (fanér) har behandlats med hårdvaxolja, tjusigt värre. Skulle egentligen vilja ljusa upp bordet så mycket det går, gillar inte teak, men är det möjligt och i så fall hur? Sista utväg är att måla det.
 
  • Runt teakbord behandlat med hårdvaxolja, i behov av ljusare färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade slipat det ner till rent trä för att få bort eventuellt fett.
 
L LinPak skrev:
Det här gamla teakbordet (fanér) har behandlats med hårdvaxolja, tjusigt värre. Skulle egentligen vilja ljusa upp bordet så mycket det går, gillar inte teak, men är det möjligt och i så fall hur? Sista utväg är att måla det.
Mitt gamla matsalsbord från -20talet med ljus faner slipades och målades med tunn linoljefärg många många gånger. Ljust grågrönt - blev lite schatterad och mycket snyggt och tåligt.

Nu var ytan ganska repig och den runda bordskivekanten skadad efter att ha stått på kant i pannrummet i minst 50 år innan bordet räddades.
 
S
Intet Intet skrev:
Jag hade slipat det ner till rent trä för att få bort eventuellt fett.
Slipa ned det till spånskivan? Finns väl inte mycket att ta av på fanéren.
 
S Sthlm_ skrev:
Slipa ned det till spånskivan? Finns väl inte mycket att ta av på fanéren.
Nej. Inte spånskivan! Är det inte slipat innan, går det säkert bra att slipa åtminstone en gång.
Slipa för hand så ser man ifall man börjar slipa igenom. Har gjort det flera gånger.
 
Intet Intet skrev:
Nej. Inte spånskivan! Är det inte slipat innan, går det säkert bra att slipa åtminstone en gång.
Slipa för hand så ser man ifall man börjar slipa igenom. Har gjort det flera gånger.
Jag har slipat
yonna yonna skrev:
Mitt gamla matsalsbord från -20talet med ljus faner slipades och målades med tunn linoljefärg många många gånger. Ljust grågrönt - blev lite schatterad och mycket snyggt och tåligt.

Nu var ytan ganska repig och den runda bordskivekanten skadad efter att ha stått på kant i pannrummet i minst 50 år innan bordet räddades.
Ja måla i nån färg är väl egentligen det mest realistiska, är nog väldigt svårt att få teak att se ut som ett ljusare träslag.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.