Byggahus.se
Har ärvt en stuga i Hälsingland efter min far.

Jag skulle vilja måla väggarna vita men jag är en amatör i sammanhanget. Vill dock gärna lära mig.

Följande förutsättningar:

Hus byggt 1935, väggarna är furuplankor med tapet ovanpå.

Det finns en del sladdar, kontakter, ett bredband och även ett element vars rör går längs med väggen. Sladdarna är under tapeten. Kontakterna, bredbandet och rören på elementet går utanpå tapeten.

Hur göra för att måla om? Ska jag ta bort tapeterna och skruva dit gipsskivor som jag målar på? Eller bör jag skruva dit gipsskivorna direkt ovanpå tapeten? Och hur gör jag med kontakter, sladdar och element?

Bilder på väggarna:
 
  • Element med termostat nära ett elektriskt uttag och slitet trägolv. Slitna väggar och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rumshörn med skadad tapet, radiator, fönster, eluttag och sladdar. Behov av renovering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med taklampa, tapet, målning och dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapetserad vägg, rörigt med kablar, hylla, målning av flod, internetrouter, oorganiserade sladdar, trähantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rum med tapeter, eluttag och sladdar, viss skada på väggen, konst ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blommigt tapetserad vägg med gammal kalender, linjal, karta, eluttag och öppen dörr till annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det korta svaret är:
Ska du få det där snyggt så fodras mycket förarbete & underarbete.
Bort med prisolrören som ligger precis mot väggen och flytta ut till snygg rördragning, byt ut all el o s v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.