Byggahus.se
Har träväggar och tak i sommarstugan. Tänkte bara slipa lite och sen måla det vitt i köket. Sticker dock ut lite torkat ”gräs” eller ngt emellan… hur ska man göra? Blir det bra att bara måla på det? Om inte, varför?
Suttit spännpapp tidigare så vill inte sätta upp gipsskivor för då måste jag ta av alla lister på golv, runt dörrkarmar (4st) och fönster och sätta nya. Vill göra det så lätt för mig som möjligt men ändå bra, om det går:)
 
  • Träpanel golv eller vägg, med synliga årsringar, kvistar och textur. Naturlig brun ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med åldrade plattor, en vit dörrkarm till höger, delvis synligt mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rustikt kök med träväggar, kylskåp, dammsugare, mönstrat golv och taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte träväggar med panel som är tänkt att synas så den är väl lite ruff, men hur du vill ha det bestämmer du ju själv.
Du kan ju alltid prova att måla en bit och se hur du tycker ytan blir. Det kan mycket väl bli tillräckligt bra att bara måla.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Ja det blir en del att slipa först och klippa av allt gräs som sticker ut, tänker jag. Men tror du att det kan bli bra?
 
Allt handlar ju om vad du är nöjd med. Det kommer ju inte bli slätt som en spacklad gipsvägg.
Gamla spikhål kommer synas, ”luddet” likaså, men det kommer bli ljust och säkert en helt annat känsla i rummet. Det kommer kosta några timmars jobb och någon tusenlapp i färg, men du har ju inte mycket annat att förlora på att testa. Blir det inte tillräckligt bra kan du ju gipsa sen istället.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Jag tror inte att det blir bra att måla direkt på det där, de där väggarna är avsedda att täckas över, med väv, masonit, pärlspont eller liknande. Det är ju dessutom väldigt svårt att slipa eftersom det sticker ut spikhuvuden, du lär få bredspackla allt först isåfall.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror inte att det blir bra att måla direkt på det där, de där väggarna är avsedda att täckas över, med väv, masonit, pärlspont eller liknande. Det är ju dessutom väldigt svårt att slipa eftersom det sticker ut spikhuvuden, du lär få bredspackla allt först isåfall.
Tack för svar, du har helt rätt men jag vet inte vad jag skulle kunna täcka med som inte ”bygger ut” mer än någon millimeter för att slippa ta av alla lister. Vill även behålla listerna då det är likadana som i resten av huset. Vill inte sätta spännpapp igen för det var inget vidare i ett kök😅🙈 Tips mottages tacksamt
 
H husfrid skrev:
Tack för svar, du har helt rätt men jag vet inte vad jag skulle kunna täcka med som inte ”bygger ut” mer än någon millimeter för att slippa ta av alla lister. Vill även behålla listerna då det är likadana som i resten av huset. Vill inte sätta spännpapp igen för det var inget vidare i ett kök😅🙈 Tips mottages tacksamt
Det skulle möjligtvis funka att sätta renoveringstapet. Däremot har jag ingen aning om hur väl det fäster på ditt underlag.
Däremot finns det bara ett rätt val och det är att försiktigt plocka bort listerna så de kan återanvändas och gipsa eländet.
Det tar lite längre tid att gipsa men resultatet blir extremt mycket bättre och jag antar att du ska ha kvar fastigheten i ett par år?
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Det skulle möjligtvis funka att sätta renoveringstapet. Däremot har jag ingen aning om hur väl det fäster på ditt underlag.
Däremot finns det bara ett rätt val och det är att försiktigt plocka bort listerna så de kan återanvändas och gipsa eländet.
Det tar lite längre tid att gipsa men resultatet blir extremt mycket bättre och jag antar att du ska ha kvar fastigheten i ett par år?
Ja om det bara gick att ta av listerna utan att knäcka dem men de sitter som berget och har väl blivit målade med några lager tjock blyfärg, går inte att se var spiken sitter:(
 
Går väl bra att måla använd spärrgrund först så inte kvistarna slår igenom och sen en matt snickerifärg t ex Flugger interiör high finish 5 lägg på med rulle o släta efter med pensel inte snyggt med rullat på träpanel. Trådarna kan du slipa bort efter grundningen. Bredspackla går inte.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
lägg på med rulle o släta efter med pensel inte snyggt med rullat på träpanel.
Släta med pensel? Det är är ingen panel.
 
Jag tror det skulle gå att spackla om du använder nåt nät för att stötta upp. Tror det hade blivit helt ok resultat. Spackla hela väggen alltså.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
namnbyte
H husfrid skrev:
Tack för svar, du har helt rätt men jag vet inte vad jag skulle kunna täcka med som inte ”bygger ut” mer än någon millimeter för att slippa ta av alla lister. Vill även behålla listerna då det är likadana som i resten av huset. Vill inte sätta spännpapp igen för det var inget vidare i ett kök😅🙈 Tips mottages tacksamt
Renoveringsgips och färg, bygger ut ca 6mm

Alternativt träfiberboard med valfri tapet, eller bara måla rätt på skivan om du ruffar till ytan lite först (annars kommer du kunna skrapa bort färgen med nageln), bygger ut ca 2,5mm
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det skulle gå att spackla om du använder nåt nät för att stötta upp. Tror det hade blivit helt ok resultat. Spackla hela väggen alltså.
Fått rådet att inte bredspackla på organiskt material men funderar på en träfiberskiva eller renoveringsgips som bara bygger ut några mm.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu är hålen efter alla spik spacklade och allt slipat med sandpapper 40 (japp grovt men hoppas det räcker, slipper flisor iaf). Köpt caparol grund och färg men den är alldeles för tunn. Behöver en tjock färg som är förlåtande, lite som Beckers akrylat utefärg. Någon som har tips?
 
  • Trävägg med spacklade spikhål slipad i förberedelse för målning, öppen dörr och slipmaterial på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H husfrid skrev:
Nu är hålen efter alla spik spacklade och allt slipat med sandpapper 40 (japp grovt men hoppas det räcker, slipper flisor iaf). Köpt caparol grund och färg men den är alldeles för tunn. Behöver en tjock färg som är förlåtande, lite som Beckers akrylat utefärg. Någon som har tips?
Menar du att det lyser igenom eller att det inte jämnar ut?
Om du vill att det ska jämnas ut och inte se ut som en trävägg måste du som jag föreslagit tidigare bredspackla hela väggen och sedan slipa allt. Sedan grundmåla, därefter 2-3 lager av den slutgiltiga färgen, 2 räcker om det är en ljus färg, för mörka färger kan det behövas 3.

Om det ska se ut som en trävägg men vara jämnt i färgen är det bara att måla fler lager. Första lagret, grundfärgen, bör vara en spärrfärg, så att inte kvistar blöder igenom. Efter det lagret måste färgen torka minst 24 timmar så att den härdar. Därefter 2-3 lager färg till, av den nyans du tänkt dig.

Om väggarna ska vara vita räcker det med grundfärg och ett lager till, men som sagt, spärrfärg om du inte bredspacklar.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.