Hej, tänker att måla över befintliga tapeter och börjat med att ta bort tapetskarvorna och putsa väggen, spackla - putsa igen och sedan köra med spärrfärg innan jag målar med målarfärg. Min fråga är - kommer spacklet synas efter jag målat med målarfärg? Eller hur ska jag göra? Vägg med borttagna tapetskarvor och spackel, förbereds för målning med spärrfärg och vanlig färg. Plastskydd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V Val.J skrev:
Hej, tänker att måla över befintliga tapeter och börjat med att ta bort tapetskarvorna och putsa väggen, spackla - putsa igen och sedan köra med spärrfärg innan jag målar med målarfärg. Min fråga är - kommer spacklet synas efter jag målat med målarfärg? Eller hur ska jag göra?[bild]
När du skriver 'putsa' menar du slipa?
Det kan synas lite beroende på hur mycket du spacklar och slipar. Och även beroende på hur petig du är med slutresultatet. Men jag brukar göra som du skriver och det brukar bli snyggt. Om du ska måla med en matt väggfärg så tror jag inte att det kommer synas så mycket men har du en blankare färg syns det mer. Jag brukar försöka spackla så lite som möjligt, typ bara skruvhål och sånt. Använd ett finkornigt sandpapper.

Fia_ia Fia_ia skrev:
När du skriver 'putsa' menar du slipa?
Det kan synas lite beroende på hur mycket du spacklar och slipar. Och även beroende på hur petig du är med slutresultatet. Men jag brukar göra som du skriver och det brukar bli snyggt. Om du ska måla med en matt väggfärg så tror jag inte att det kommer synas så mycket men har du en blankare färg syns det mer. Jag brukar försöka spackla så lite som möjligt, typ bara skruvhål och sånt. Använd ett finkornigt sandpapper.
Måste jag spackla hela väggen eller räcker bara med skarvorna och där tapeten rivits (i nedre hörnet på bilden)?
Lite osäker..

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Jag skulle försöka spackla så lite som möjligt. Bara där tapeten rivits.
Och slipa av igen mellan spärrfärg och den riktiga färgen.

• Gilla
Val.J
  • Laddar…
ska man måla gamla tapetserade väggar så är underarbetet ungefär 95 % av tiden..........Man måste vara oerhört noga för precis allt syns.........och det är en konst att spackla så det inte syns.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Spärrfärgen skall dit innan du spacklar. Vattnet i spacklet löser up tapetlimmet så att mer tapet lossnar annars. Sedan just när man målat på med spärrfärgen blir man rätt ledsen, massor med blåsor där vattnet i färgen få tapet att bubbla upp, där limmet inte har fäst. De flesta blåsorna sträcker till sig när färgen torkat. Men räkna med att måla, riva tapet, måla, riva tapet, spackla, riva tapet, måla och spackla 3 - 5 varv. Nästan enklare att riva ned gispsskivorna och sätta nya.

Funderat på renoveringstapet istället?

H hempularen skrev:
Spärrfärgen skall dit innan du spacklar. Vattnet i spacklet löser up tapetlimmet så att mer tapet lossnar annars. Sedan just när man målat på med spärrfärgen blir man rätt ledsen, massor med blåsor där vattnet i färgen få tapet att bubbla upp, där limmet inte har fäst. De flesta blåsorna sträcker till sig när färgen torkat. Men räkna med att måla, riva tapet, måla, riva tapet, spackla, riva tapet, måla och spackla 3 - 5 varv. Nästan enklare att riva ned gispsskivorna och sätta nya.
Bor i hyreslägenhet så alternativet att riva ned gipsskivorna fungerar ej. Fick endast lov att göra underarbete, spärrmåla över tapet och sedan målarfärg. Men att man ska spärrmåla först var nåt nytt för mig..ska definitiv att testa. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.