Vilken färg skall man ha för lyckas måla dessa takskivor ?
Det verkar vara någon form av tretex med en tunn yta som släpper och fransar sig när jag målar med vattenbaserat färg och roller? Plattorna är från 60-70 talet.
Det är ganska stora ytor så jag vill helst bara måla en gång.

• Takskivor från 60-70 talet, troligtvis tretex, med tunn yta som lossnar vid målning, visas här med olika ljuskällor synliga nedtill i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfärg, fråga i färghandeln. Jag tror du behöver rolla 3 lager på detta tak för att få det snyggt. Snåla inte på färgen. Målartvätt innan.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kan du glömma med att måla en gång. Det är säkert Tretex i plattor och dom är torrare än torra. Du måste rolla på vatten så att dom inte är för torra, färgen torkar direkt och lägger sig som en tjock film på ytan. när du kommer till att måla över i en målarskarv, kommer säkert färgen att rulla upp sig på rollen.
Jag skulle måla om mitt tak, började att direkt måla taket, vad hände, rollen blev dubbelt så tjock, då färgen släppte på plattorna och upprullad på rollen. Så vattna eller måla blaskigt först är enda vägen att gå.

Ok det kanske är enklare och blir bättre och riva ner och sätta upp några MDF takplattor ?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
S Stugrenoverare skrev:
Ok det kanske är enklare och blir bättre och riva ner och sätta upp några MDF takplattor ?
Knappast.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Går bra att måla med vanlig takfärg tvätt behövs nog inte om de inte är smutsiga torka isåfall försiktigt med målartvätt o lite vatten du får räkna med två strykningar med färg måla allt med rullen även skarvarna måla inte före med pensel det torkar för fort o syns snåla inte med färg

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S Stugrenoverare skrev:
Svar nej. de sitter redan plattor i taket, så måla med en blaskig del först, kan vara lite lurigt med att det stänker, så att täcka allt och sydväst och regnställ på är en rekomendation.

Du behöver inte späda färgen finns ingen anledning kör på med en långhårig rulle o långt skaft så går det snabbt

Bo arnold Bo arnold skrev:
Du behöver inte späda färgen finns ingen anledning kör på med en långhårig rulle o långt skaft så går det snabbt
Plattorna torrare än torra och då suger inte färgen in, utan rullen blir bara större när den rullas upp på rullen.
Läs mitt inlägg # 3 , bara egen erfarenhet och ingen tanke på något. Blää

Du måste ha haft limfärg på ditt tak om det släpper så mycket ovanligt att man målat sådana plattor med limfärg

Bo arnold Bo arnold skrev:
Du måste ha haft limfärg på ditt tak om det släpper så mycket ovanligt att man målat sådana plattor med limfärg
S.k tretexplattor som var förmålade från start och skulle vara så bra, men ingen info om det arbetet med att måla om dom. men det är historia nu och har Huntonit i taket på mitt andra hus idag.

Har säkert målat hundratals sådana tak har aldrig varit några problem med flagande färg däremot var originalfärgen så gul att man många gånger målade om även nya tak för att få dem vitare

• Gilla
tobbe72
  • Laddar…
Tack för svar. Jag skall ge mig på ett mindre rum under vintern och testa.

Tretex måste vara väldigt brandfarligt men är det nativt och tro att det blir bättre med rätt färg?

S Stugrenoverare skrev:
Tack för svar. Jag skall ge mig på ett mindre rum under vintern och testa.

Tretex måste vara väldigt brandfarligt men är det nativt och tro att det blir bättre med rätt färg?
Svar nej, vem har sagt det dig. det är inte mer brändbart än annat trämateriel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.