Hej!

Vi skall göra om i ett hus, en Smålandsvilla som har någon sorts lackerade takskivor i taket. De är stenhårda, har en finkorning "struktur" och är relativt glansiga, kanske glans 5.

Nu ska vi bygga om en del i köket, och måste ta bort de reglar snickarna har satt för att hålla passbitarna i taket på plats. Hur ska vi bära oss åt för att återställa taket? Vi ska även ta bort en lysrörsramp i taket och byta ut mot en spot-skena.

Vilken färg skall användas? Jag antar man bara kan dutta i lite snickerispackel i hålen. Och vilken roller skall användas? Jag uppskattar färgen som kritvit, typ äggskal, men kan man bara ta en takfärg, vilken som helst?

Tyvärr vet jag inte exakt vad skivorna kallas.De är i alla fall uppbyggda av nåt kompositmaterial. Huset är byggt 2004, och jag tror att smålandsvillan fortfarande använder samma takskivor.

Vänligen
Steve

S
om du målar hela taket vilket blir snyggare. ta vanlig vit obruten färg.
eventuellt lättare fylla med akrylfog.

Hej!

Det är öppen planlösning så det är svårt att avgränsa sig till ett enda rum. Sen är det ju fasade kanter mellan skivorna så det är nog svårt att måla utan att få färg i dessa "dalar" mellan skivorna, vilket kommer se riktigt dåligt ut. Jag ska nog göra ett försök med akrylfog och någon vass skiva som man kan "dra av" en helt perfekt slät yta. Att kladda med fingret brukar aldrig se bra ut :)

/S

S
S-0502Y(kulör)¨
brukar stämma överens med gammal vit fär som är sliten.
är det skruktur så vill du ju inte ha det slät.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.