Vårt tak är 30 år gammalt. Betongpannor som börjar bli rejält grå. Ena sidan av huset vätter mot växtlighet, vi får en del mossa på den delen av taket.
Läkt och papp ser väldigt fina ut fortfarande, men vi har en del påväxt på ffa kanterna av pannorna. Vi funderar på om det är värt att måla taket.
Regöring, impregnering och målning för hus och garage skulle gå på ca 30 000 kr av professionell hantverkare. Ska förlänga livslängden på pannorna 10-12 år.

Jag vill inte hamna i att vi panikartat behöver byta tak om några år pga dåliga pannor. Å andra sidan verkar inte pannorna vara i jättedåligt skick trots sina 30 år.

Hur skulle ni tänka? Värt investeringen?

Enbart en kosmetisk åtgärd. Pannorna kommer ändå håller länge än pappen så ingen risk att livslängden blir för kort. Personligen tycker jag det är alldeles för mycket pengar att lägga. Nya pannor kostar hälften om inte taket är så stort (150 m2).

Staffans2000
Najjs Najjs skrev:
Jag vill inte hamna i att vi panikartat behöver byta tak om några år pga dåliga pannor.
Hur skulle den situationen kunna uppstå? Man kan under ganska lång tid byta enstaka trasiga pannor, så någon "panik" uppstår inte.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.