Jag ska måla ett tak i betong inomhus som är målat sedan tidigare och funderar lite på hur och om tvätt behöver göras inför att ny färg ska på.
Jag misstänker att det är målat med modern vattenbaserad akrylatfärg (kritar inte och är inte vattenlösligt, löser upp sig med aceton och tröd, skrapar man med nageln blir det tunna blanka linjer i färgen men ingen färg försvinner) och kommer isf använda samma färgtyp för att måla med den nya färgen.
Taket är i en lokal restaurang med delvis öppet kök som gör att en del mat-os säkerligen har vandrat och påverkat ytan på takfärgen.
En del lagningar kommer att göras innan målning. När dessa lagningar härdat, behöver jag på något sätt grunda dessa "blottlagda" ytor?

• I ett kök finns fett i luften. Så taket måste tvättas för att färgen skall fästa.
  • Lagningarna kommer inte att synas om man börjar med att måla över dem (grundar) med färgen en eller två gånger innan man målar hela taket.

• Gilla
Ayanami
  • Laddar…
O O skrev:
  • I ett kök finns fett i luften. Så taket måste tvättas för att färgen skall fästa.
  • Lagningarna kommer inte att synas om man börjar med att måla över dem (grundar) med färgen en eller två gånger innan man målar hela taket.
Eftersom jag inte direkt kan spola av rengöring med rinnande vatten, hur bör jag tänka här? Späda rengöringen med vatten och använda svamp och sedan låta det lufttorka?
Ah, så jag kan alltså grunda med slutfärgen, super!
Jobbet kommer att göras under de timmar som verksamheten är stängd varje dag, dvs förmiddag alla vardagar vilket gör att jag kommer få dela upp det ganska mycket och inte ta på mig för mycket varje enstaka dag, haha

A Ayanami skrev:
Eftersom jag inte direkt kan spola av rengöring med rinnande vatten, hur bör jag tänka här? Späda rengöringen med vatten och använda svamp och sedan låta det lufttorka?
Exakt!
A Ayanami skrev:
Jobbet kommer att göras under de timmar som verksamheten är stängd varje dag, dvs förmiddag alla vardagar vilket gör att jag kommer få dela upp det ganska mycket och inte ta på mig för mycket varje enstaka dag, haha
Sista strykningen bör göras i ett svep för att det skall bli bäst, jämnast, resultat.

• Gilla
Ayanami
  • Laddar…
O O skrev:
Exakt!

Sista strykningen bör göras i ett svep för att det skall bli bäst, jämnast, resultat.
Ah, då har jag tänkt rätt där iaf, tack för inputs!

Det sitter för mycket monterade skenor och sådant i taket som inte kommer att tas ner (är en massa belysning och liknande) vilket gör att en uppdelning är möjlig, annars hade jag sett till att måla sista lagret i ett svept!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.