Byggahus.se
Hej,

En kul fråga som någon här i forumet kanske har svar på. Jag bor i ett radhus och husen är designade så att grannens ena sida på carporten (ej synlig för grannen) är en del av min infart.

Nu är det så att jag skulle vilja måla infarten vit och jag undrar om det är fritt fram med att göra det eller vad säger reglerna?

Kollar jag på resterande radhus så ser jag att visa har målat och andra inte.

Bifogar bild på infarten och väggen är till vänster.
 
  • Husfasad, trappa, balkong, garage, bil, uteplats med bord och stolar, soptunna, bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
justlikechuck
  • Laddar…
Först beror det väl på bostadsformen, är det tex bostadsrätter så kan det mycket väl framgå av stadgar vem som har rätt till vilken sida och står för underhåll. Om det är friköpt är det nog enklast att fråga grannen om denne har något att invända. Om du tex använder fel färg förkortar du kanske livslängden på panelen så att det bara skulle vara att köra tror jag inte på. Seda ser jag inte riktigt vad det är för färg idag men om det inte är samma kultört som innan så krävs det troligen bygglov med, men det bör framgå på kommunens hemsida.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 6 till
  • Laddar…
Sannolikt är det grannens vägg och det finns någon slags servitut för att vara på din fastighet och underhålla den. Titta på Min fastighet hos Lantmäteriet, där kan du se om grannen har en sådan rätt på din mark och du på nästa grannes.

De är lite besvärliga sådana här rad- och kedjehuskonstruktioner då vissa vill sköta sitt oavsett vem som ser det och andra mer ser det estetiska och vill skapa en fin utomhusmiljö kring sig.

Så prata med grannen, säkerligen kan ni komma överens om något, även om rätten är hens.

(Ovanstående skrivet utifrån antagandet att det är friköpta tomter och inte BRF.)
 
  • Gilla
SarB och 5 till
  • Laddar…
Det är grannens vägg och han/hon som ska underhålla den. När man har en sån länga så ska alla boende ta hand om en hel carport. Annars om du tänker efter så får de som bor i ändarna av längan ta hand om en carport plus en till sida (de har ju ingen granne som tar hand om "andra" sidan om sin carport).

Så fråga grannen innan du målar
Jag hade bara blivit glad för erbjudandet. Har varit i samma situation som du.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Varför inte bara fråga grannen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Varför inte bara fråga grannen?
Ja, som granne hade jag tackat och bockat och frågat vilken kulör som önskas. Jag hade dock velat välja färgtyp och betalt den själv så jag vet att det är något vettigt som passar till konstruktionen.

Det KAN ju vara så att ägaren målat med någon speciellt färg av någon anledning och att den du köper inte fäster ordentligt. Sen är det grannen som står där med en förstörd vägg och kräver dig på både pengar och proffs att åtgärda skadorna.

Så vad du än gör, ta reda på ägande/underhållsansvar innan du börjar, prata med grannen och se till att dokumentera vad som överenskommes. Mail, SMS eller liknande så du OM det skiter sig kan peka på vad som sagts. Går ju att spela in i mobilen också om man vill och spara ljudfilen på datorn om allt blir muntligt. Att utföra arbete på någon annans hus kan bli dyrt annars
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Ja, herrejösses. Vilka problem när man bor i typ travade sillburkar.

Kan du gå ut å pissa i hallonbusken utan att genera nån annan?


Flytta ut på landet!

I vart fall utanför stadsdiket.

Då har Du inga bekymmer med eventuellt färgval eller trilskande, motsträviga grannar.

OT Förstår inte varför alla dras in i myrstacken. Vad är Ni rädda för?
BT.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Varför inte bara fråga grannen?
För att grannen kanske är en stor skit som bara skulle njuta av att få säga nej. En del gör så otroligt stor sak av något som inte ens inverkar på deras liv öht, där den här carporten kan lyftas fram som exempel. Det kan bli så jobbigt att få det där godkännandet att man önskar att man aldrig kommit på idén. En del grannar tar sedan väldigt illa vid sig efter ett utfärdat nej - alltså den grannen som står som ägare av väggen. Det är som att dessa personer upplever att de blivit trängda, fått ett ultimatum, blivit tvungna att ta ett beslut, irriterade över att någon annan vill bestämma, men också väldigt arga över att blivit tvungen att ikläda sig rollen som en elak skit - vilket de iofs är, men att masken blivit synad. Så vem fan vill ha med dessa rövhål att göra?
 
P
Vad säger ev stadgar där ni bor eller om det finns nåt servituts liknande beror ju helt på hur området är gjort med vems vägg som sköts av vem.. Det kan vara hur som med vem som sköter väggen beroende på hur det ser ut hos er med sånt
 
Enklast är väl att prata med berörd granne och försöka komma överens om målning.
Servitut brukar det väl inte finnas för såna här konstruktioner. Är det ett äldre område brukar det vara en mix av olika åsikter om vem som står för vad, "sedan gammalt". Har man tur är alla i en länga överens om vad som gäller.
Hur ser din egen carportvägg ut inne hos andra grannen? Kanske läge att underhålla den med samtidigt? Om de är besvärliga, måla den polkagrisrandig!
 
K kindvall skrev:
Enklast är väl att prata med berörd granne och försöka komma överens om målning.
Servitut brukar det väl inte finnas för såna här konstruktioner. Är det ett äldre område brukar det vara en mix av olika åsikter om vem som står för vad, "sedan gammalt". Har man tur är alla i en länga överens om vad som gäller.
Hur ser din egen carportvägg ut inne hos andra grannen? Kanske läge att underhålla den med samtidigt? Om de är besvärliga, måla den polkagrisrandig!
Nej då, har jätte snälla grannar så vi kommer säkert komma överens. Har bara inte hunnit ta upp frågan.

Andra sidan på min carport har grannen målat till vitt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
För att grannen kanske är en stor skit som bara skulle njuta av att få säga nej. En del gör så otroligt stor sak av något som inte ens inverkar på deras liv öht, där den här carporten kan lyftas fram som exempel. Det kan bli så jobbigt att få det där godkännandet att man önskar att man aldrig kommit på idén. En del grannar tar sedan väldigt illa vid sig efter ett utfärdat nej - alltså den grannen som står som ägare av väggen. Det är som att dessa personer upplever att de blivit trängda, fått ett ultimatum, blivit tvungna att ta ett beslut, irriterade över att någon annan vill bestämma, men också väldigt arga över att blivit tvungen att ikläda sig rollen som en elak skit - vilket de iofs är, men att masken blivit synad. Så vem fan vill ha med dessa rövhål att göra?
Av min erfarenhet så brukar den mest trångsynte grannen gå att förhandla med om man spelar sina kort rätt.
 
  • Älska
Beemaster
  • Laddar…
Nissens
E Eli G skrev:
Nej då, har jätte snälla grannar så vi kommer säkert komma överens. Har bara inte hunnit ta upp frågan.

Andra sidan på min carport har grannen målat till vitt.
Är det bostadsrätt eller äganderätt?
 
Nissens Nissens skrev:
Är det bostadsrätt eller äganderätt?
Äganderätt
 
Måla på med den färg du vill ha… Grannen blir säkert glad att slippa betala för färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.