Skall ge mig på att måla insidan av en säkerhetsdörr i stål som har en sådan där träimitation i form av en plastfilm på sig.
Två färghandlare jag frågat har bägge två sagt att det räcker med att mattslipa och sedan gå på med slipgrund. Sagt och gjort. Hem och provade på en yta och resultatet.... njae, grundfärgen går rätt lätt att skrapa av med nageln från plastfilmen.

Någon annan som har erfarenhet av samma sak? Måste grundfärgen bita hårt mot plasten eller blir det "tillräckligt bra" när man fått på snickerifärgen och en hårdare yta?

B
egentligen är det bara att testa.
om ändå ska måla den så kan du försöka med att dra bort filmen. börjar du så måste du få bort allt. sedan tvätta med sprit eller annat så lim försvinner

Grundfärgen måste sitta annars sitter det inte sen heller. Sen är det så med plastfärg att den torkar fort men härdar långsamt, det kan ta nån dag innan den är riktigt genomhärdad, även fast det inte är ett tjockt lager man lägger på. låt det torka nån dag och pröva med nageln igen, annars skulle jag nog också rekomendera att dra bort folien!

"Sen är det så med plastfärg att den torkar fort men härdar långsamt, det kan ta nån dag innan den är riktigt genomhärdad"

Tänkte inte på det... Bra tips! Det var med viss nöd torr men inte alls härdad färg jag prövade. På't igen om någon/några dagar!

Glöm måla. Sabba orginaldörren liksom....
Köp fanerfilm på Bauhaus, 89kr och du kan göra en heldörr, du har en mängd varianter att välja mellan. det ser helt sjukt snyggt ut och kostar ynka 89kr och du kant a bort det när du vill. Håller bättre än färg också.

OM inte bildservern låg nere så hade jag skickat med en bild på resultatet...men om du vill så kan jag lägga upp det senare när den funkar igen.

Efter ca ett dygns härdning sitter grundfärgen rätt ordentligt! Mattade med 80-papper så det blev en rejält luddig yta för färgen att fästa på.

Bra tips om fanerfilmen!! Det får bli ny fanerfilm på utsidan! Perfekt att byta ut den mörk mahogny i ett mörkt trapphus mot något ljusare och roligare

Insidan föredrar jag ha penselmålad i exakt den nyans jag vill ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.