Hej, har en tvättstuga i källaren med en putsad betongvägg, det är nån plastfärg på putsen och egentligen vill jag bara måla vitt med minsta åtgärd.
Behöver man ta bort all puts eller kan man spackla denna vägg slät och måla? (våtrumsspackel?)
Grunden är dränerad för 20 år sen.
Behöver man ta bort all puts eller kan man spackla denna vägg slät och måla? (våtrumsspackel?)
Grunden är dränerad för 20 år sen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Egentligen behöver du slipa bort all färg ner till putsen. Sedan reparera putsen med bruk och sedan kan du gå över med finspackel och måla med vanlig väggfärg eller silikatfärg.
okej, låter nästan enklare att ta bort putsen i sin helhet ? det blir ju väldigt poröst när man slipar i denS Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Den är antagligen porös på grund av att den inte andas ordentligt. Bruket har såklart torkat ut under åren.
Är det en yttervägg så skulle jag nog putsa om men är det en innervägg så kan du spackla med medium och måla med grundfärg för inomhusbruk. Eventuellt behövs spärrfärg för att inte plasten ska blöda igenom.
Svårt att veta.
Är det en yttervägg så skulle jag nog putsa om men är det en innervägg så kan du spackla med medium och måla med grundfärg för inomhusbruk. Eventuellt behövs spärrfärg för att inte plasten ska blöda igenom.
Svårt att veta.
Kalkputs känns svag men om man inte utsätter den för våld så kan den hålla ändå. Jag skulle om skadorna är små laga med kalkputs, ha så lite färg och spackel som möjligt. Om spackel så våtrum, men helst bara puts. Sen måla med genomsläpplig färg, helst silikat men iom nästan allt redan är målat skulle jag ta en puts och murfärg som är genomsläpplig. Är det bara en kallkällare så borde det funka även med tex färg ämnad för tex en utemur eller sockel, men läs på burken så det inte är gift i färgen.
Klicka här för att svara