Måla PAX-dörrar – Tips och erfarenheter?

Hej!

Vi håller på att bygga in en PAX-garderob i vårt sovrum och vill måla den i samma färg som väggarna. Nu har vi kommit till dörrarna och undrar om någon har erfarenhet av att måla på nya PAX-dörrar eller andra folierade IKEA-möbler?

Vi har läst att för att få färgen att fästa ordentligt, krävs det målartvätt och slipning med fint sandpapper. Har också sett att vissa säger att det räcker med att använda en oljebaserad häftgrund.

Någon som har testat detta? Vad är era tips och tricks? Hur blev resultaten? Finns det något speciellt man bör tänka på?

Tack på förhand!

• Gilla
CaLi001 och 2 till
  • Laddar…
Vi har målat våra två PAX-garderober och är nöjda med resultatet. För att minimera arbetet valde vi färgen ”Jotun Lady Supreme”, då vi fick informationen i butik att den fungerar bra även utan häftgrund. Det vi gjorde var väldigt likt @Jonasgal process, fast utan grundfärg:

1. Rugga upp dörrarna med sandpapper
2. Sparmåla spegelpartierna
3. Måla med roller
4. Slipa med lite finare sandpapper
5. Rolla

Efter fyra år har vi precis gått över garderoberna med en tunn pensel och fyllt i de små områden där det behövts, vilket gjort att de ser ut som nya. Jag bifogar två bilder på garderoberna från det att vi sålde lägenheten 😊

• Gråmålade PAX-garderober med svarta handtag i sovrum, del av vit säng i förgrunden och modern lampa i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna PAX-garderober med mässingshandtag, nyrenoverade i lägenhet.
    Skapa konto
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 3 till
  • Laddar…
K
UrsäktaRöran MHellmin skrev:
Vi har målat våra två PAX-garderober och är nöjda med resultatet. För att minimera arbetet valde vi färgen ”Jotun Lady Supreme”, då vi fick informationen i butik att den fungerar bra även utan häftgrund. Det vi gjorde var väldigt likt @Jonasgal process, fast utan grundfärg:

1. Rugga upp dörrarna med sandpapper
2. Sparmåla spegelpartierna
3. Måla med roller
4. Slipa med lite finare sandpapper
5. Rolla

Efter fyra år har vi precis gått över garderoberna med en tunn pensel och fyllt i de små områden där det behövts, vilket gjort att de ser ut som nya. Jag bifogar två bilder på garderoberna från det att vi sålde lägenheten 😊
Vad fint det blev. Hur längesen var det ni målade och hur har färgen stått sig? Inte flagnat eller något?
Vi är också inne på att köra detta spår nämligen.

K kinevenow skrev:
Vad fint det blev. Hur längesen var det ni målade och hur har färgen stått sig? Inte flagnat eller något?
Vi är också inne på att köra detta spår nämligen.
Tack! Vi målade den grå garderoben 2020 och den gröna garderoben i början på 2024. Med den grå garderoben monterade vi ner alla dörrar och målade dem liggandes, med den gröna målades allting när garderoben var färdigmonterad. Resultatet blev snarlikt, så där kan man nog bara göra det man tycker är enklast.

Färgen på garderoberna har inte flagnat. På någon dörr släppte en färgflaga då jag råkade slå i en strykbräda i dörren, så mot den typen av slag är färgen inte särskilt motståndskraftig. På samma sätt i springorna i spegelpartierna, där färgen hamnar i kläm när dörren öppnas och stängs, har lite färg lossat på någon av dörrarna. I båda de fallen var det enkelt att smyga i lite färg med en tunn pensel, så blev de som nya igen.

Utöver det upplever jag att färgen har fäst bra och hållit sig fin. Vi har nu flyttat och lämnat kvar garderoberna, så hur det blir i framtiden är svårt att svara på. Men om vi ska måla garderober igen kommer vi definitivt fortsätta använda den metoden 😊

• Gilla
kinevenow och 1 till
  • Laddar…
jakobsbygge
Jag har målat massor av luckor både till Pax och Metod (ett helt kök). Jag skulle inte strunta i grundfärg trots att jag kört med LADY Supreme Finish.

1. Slipa med sandpapper
2. Jotun Superhäft
3. 2x(Måla+slipa)
4. Varsam hantering några veckor innan färgen härdat.

Håller bra trots att vår 1.5åring leker Carmageddon varje dag.

• Gilla
UrsäktaRöran och 1 till
  • Laddar…
Har byggt in PAX 75 och 50cm-stomme enligt bilder Med dörrarna GRIMO och FORSAND till 75-stommen till vänster och GRIMO till 50-stommen till höger.

Jag har slipat dörrarna med fint slippapper, tvättat med målartvätt och sedan målat med ett lager grundfärg och två lager med snickerifärg. Allt med en hård roller samt bra pensel till vinklarna i speglarna. Väldigt bra vidhäftning.

• Inbyggda PAX-garderober med GRIMO och FORSAND-dörrar, målade med grundfärg och snickerifärg för bra vidhäftning.
    Skapa konto
  • Målade IKEA PAX garderobsdörrar med GRIMO och FORSAND dörrar, slipade och målade med snickerifärg, visande bra vidhäftning och finish.
    Skapa konto
  • Inbyggd garderob med öppnad dörr, visar klädhängare och hylla med förvaringskorg. Hantag i mässing, målad yta med snickerifärg.
    Skapa konto
  • Gilla
elinboris
  • Laddar…
P PFA skrev:
Har byggt in PAX 75 och 50cm-stomme enligt bilder Med dörrarna GRIMO och FORSAND till 75-stommen till vänster och GRIMO till 50-stommen till höger.

Jag har slipat dörrarna med fint slippapper, tvättat med målartvätt och sedan målat med ett lager grundfärg och två lager med snickerifärg. Allt med en hård roller samt bra pensel till vinklarna i speglarna. Väldigt bra vidhäftning.
Hej! Hittade denna tråden och såg din garderob. Vet du vilken färgkod använde till dessa?

Jag gjorde om min garderob.
Kapade ner den till ca 200 cm, sågade bort "sockeln", gjorde några "streck" med sänksågen på dörrarna, gjorde nya ben och målade om den.
Gick till en färghandel och talade om vad jag ville göra.
Grundade en gång med skumgummiroller och målade 2 ggr med samma roller.
Handtag från IKEA.

• Ommålad grön garderob med trädörrar och IKEA-handtag, modifierad till ca 200 cm höjd, på nya ben, stående på ljust trägolv i ett rum.
    Skapa konto
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
P perretto skrev:
Hej! Hittade denna tråden och såg din garderob. Vet du vilken färgkod använde till dessa?
Hej,

NCS S 2005-Y30R (matt 3)

• Gilla
perretto
  • Laddar…
J Jonasgal skrev:
Hej,

Jag har målat massor av Ikea behandlade dörrar och skåp. Brukar använda schelack grundfärg.

[länk]

1. Sandpappra ytan med typ 120 papper.
2. Måla med ovan grundfärg
3. Sandpappra med 180 papper
4. Måla igen med samma grundfärg
5. Sandpappra med 180 eller finare
6. Två lager snickerifärg
Hej hur brukar du måla dem? Har du någon rollers eller pensel som du rekommenderar?

P PFA skrev:

Hej! Är det 2 x 50 cm GRIMO plus en 25 cm FORSTRAND du har? Mvh, Emma

• Gilla
PFA
  • Laddar…
E Emhe84 skrev:
Hej! Är det 2 x 50 cm GRIMO plus en 25 cm FORSTRAND du har? Mvh, Emma
Hej, ja det stämmer…

P PFA skrev:
Hej, ja det stämmer…
Tack! ☺️

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.