Hej, söker tips hur jag enklast kan dra ner en vit kant från taket ned på den bruna väggen.
Funderar på att stryka en pensel med vit längs med väggen, låta torka, tejpa med typ 12mm/19mm maskeringstejp och stryka med brunt, ta bort tejp direkt efter.
Finns det nån klockren tejp som minimerar risken för blödning/läckage? Börj jag tänka annorlunda?
Funderar på att stryka en pensel med vit längs med väggen, låta torka, tejpa med typ 12mm/19mm maskeringstejp och stryka med brunt, ta bort tejp direkt efter.
Finns det nån klockren tejp som minimerar risken för blödning/läckage? Börj jag tänka annorlunda?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Den vanliga metoden som @Stefan N är inne på. Det gäller att fylla skarvens porer med färgen tejpen täcker, i ditt fall det bruna.J janjunkers skrev:
- Du kan börja med att tejpa upp linjen där vitt skall gå över till brunt. Använd en tejp som inte hugger i det bruna. Rosa maskeringstejp är den snällaste. Testa först. Gnugga fast tejpen.
- Måla sedan brunt mycket tunt med pensel precis i tejpskarven mot det som skall bli vitt. Om du inte har kvar av bruna färgen kan du också måla lika tunt med vanligt vävlim. Låt detta torka.
- Måla sedan vitt över tejpskarven.
- Ta sedan bort tejpen innan det vita har torkat helt. Det sista är för att slippa fläkningar mot det bruna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ett alternativ till att tejpa, eller för den delen att måla på fri hand (vilket iaf inte jag lyckats med på ett bra sätt) är att använda en spardyna.
Den är nog egentligen inte till för en så bred kant som du verkar söka men i ett tidigare boende gjorde jag en rätt bred kant (kanske 15mm) genom att göra ganska stor offset på dynan vs verktyget - funkade bra den gången men bygger ju på att taket är jämnt.
/U
Den är nog egentligen inte till för en så bred kant som du verkar söka men i ett tidigare boende gjorde jag en rätt bred kant (kanske 15mm) genom att göra ganska stor offset på dynan vs verktyget - funkade bra den gången men bygger ju på att taket är jämnt.
/U
Åfan det va ju bra att jag dubbelkollade med den kollektiva hjärnan! Tack för hjälpen 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden