Har precis köpt ett radhus som har parkett i vardagsrum och i sovrummen. Eftersom det bara har fönster på två sidor, och jag är van att ha massvis (12 på entréplanet) med fönster, vill jag göra det mesta för att få huset ljust. Tänker mig att måla parketten vit (efter slipning) i v-rum och sovrum (ligger på samma plan). Övriga rum på denna våning är kök, där det förmodligen blir ett Marmoleum click-golv, och badrum.

Är jag helt galen som tänker måla parketten? Ska jag täckmåla med oljefärg (har två vita golv i nuvarande hus - ett målat med oljebaserad och ett med vattenbaserad färg, och det första är mycket snyggare)? Högblankt) Eller lasera vitt? Eller köra vitpigmenterat lack? Vitpigmenterad olja går bort! Vill inte olja en gång per år.

Ångest! Tips gärna, och har någon egna bilder från vita parkettgolv så tar jag gärna emot!

Har målat svart förut, men i vitt vet jag inte om det blir så himla snyggt.
Varför inte måla eller tapetsera värggarna i vitt, och få in rätt belysning också, så kommer det att bli ljust och fint.

Puffar lite - är det ingen som har en åsikt om vitt parkettgolv?? Förutom evoline förstås, men jag skulle vilja ha lite mer feedback, snälla :)

Vi har målat vårt furugolv i lägenheten vitt. Att vi målade var för att det är enklare än att slipa (vi slipade alltså inte innan) och golvet behövde fixas.

Tycker nog det egentligen är finare med vitpegmenterat trä än helt målat. Men om ni ska måla så tror jag det är bättre att använda en halvblank färg som man ska lacka ovanpå än att använda en blank där man inte ska lacka (det är det vi har).

Byggankan - har ni vattenbaserad? Jag har nämligen två målade golv i huset nu, ett med oljebaserad där man inte lackar (det blev jättesnyggt) och ett med vattenbaserad som är lackat, och det ser inte vidare snyggt ut.

Vitt golv är inte nåt jag skulle välja, vi har haft det en gång och kommer inte att ha det igen, varenda litet gryn smuts syns. Själva känslan var inte helt positiv heller men det är förstås individuellt.
Jag skulle inte måla ett parkettgolv heller, antingen är det snyggt som det är eller så lägger jag ett nytt.
Taket är oftast vitt, vill jag ha mer så målar/tapetserar jag hellre väggarna och dörrarna vita eller ljusa.
Och mera och flera lampor förstås.

Den är vattenbaserad. Utseendet är det egentligen inget fel på utan det är mer det att jag inte riktigt gillar känslan om jag går barfota. Skulle vilja ha en lite lenare och glattare känsla, nu känns det lite strävt. Så det var det jag tänkte att man kanske fick om man lackade golvet.

Jag måste säga att jag tycker inte det låter snyggt med vitmålat parkettgolv. Vitmålat trägolv som är lagt med plankor är en helt annan sak än parkett. Om jag tvunget skulle ha ett vitt golv hade jag nog lagt ett tunt trägolv ovanpå parketten. Men jag kan såklart ha fel.

AstaS skrev:
Jag måste säga att jag tycker inte det låter snyggt med vitmålat parkettgolv.
Det är precis det jag funderar över! Försöker visualisera det, men det är svårt - därav funderingen om någon hade gjort det och isåfall hade bilder. Svarta parkettgolv tycker jag är jättesnyggt, men det är inte den stilen jag vill ha i mitt hus.

Det kanske finns en anledning till att det inte verkar finns några bilder. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.