7 386 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Måla panel som har kvistar solidvit med BIN kvist och isoler färg?
Jag har ett isolerat uterum där jag har råspont i tak och pärlspont på väggar.
Kvistar finsn det till förbannelse... kanske ett 30-40tal per bräda. Och all panel skall målas solit vitt, altså ingen lasyr.
Vad skall jag använda för att få ett bra resultat, så inga kvistar blöder igenom om något år eller att färgen gulnar.
Snubblade över denna produkt på nätet BIN isolerfärg verkar bra och som diskuterats lite grann på detta forum tidigare, men utan att egentligen har bekärftats att den är bra.
http://www.mpdiy.com/uploads/Infoblad mm/BINflyerA5.pdf
Och isåfall, skall jag måla hela brädorna med den eller bara dutta på kvistarna?
Just det, jag vill börja måla i helgen så jag är väldigt tacksam för svar idag!
Kvistar finsn det till förbannelse... kanske ett 30-40tal per bräda. Och all panel skall målas solit vitt, altså ingen lasyr.
Vad skall jag använda för att få ett bra resultat, så inga kvistar blöder igenom om något år eller att färgen gulnar.
Snubblade över denna produkt på nätet BIN isolerfärg verkar bra och som diskuterats lite grann på detta forum tidigare, men utan att egentligen har bekärftats att den är bra.
http://www.mpdiy.com/uploads/Infoblad mm/BINflyerA5.pdf
Och isåfall, skall jag måla hela brädorna med den eller bara dutta på kvistarna?
Just det, jag vill börja måla i helgen så jag är väldigt tacksam för svar idag!
Hej
Om det är såpass mycket kvistar är det säkert gran och den där inte lika jäklig som furan med "blödande" hartser.
http://caparolwashere.se/kompletterande-produkter/iso-tragrund/ Iso trägrund från Caparol är en bra produkt som fungerar väl (iallafall för mig) Så den kan jag rekomendera. Och du ska måla hela brädorna med en sån produkt, Måla gärna 2 gånger med iso trägrund om du vill ha både livrem och hängslen. Och den målar du över med vilken produkt som helst sen, lackfärg eller vanlig tak/vägg latex.
Lycka till med målnigen,
Om det är såpass mycket kvistar är det säkert gran och den där inte lika jäklig som furan med "blödande" hartser.
http://caparolwashere.se/kompletterande-produkter/iso-tragrund/ Iso trägrund från Caparol är en bra produkt som fungerar väl (iallafall för mig) Så den kan jag rekomendera. Och du ska måla hela brädorna med en sån produkt, Måla gärna 2 gånger med iso trägrund om du vill ha både livrem och hängslen. Och den målar du över med vilken produkt som helst sen, lackfärg eller vanlig tak/vägg latex.
Lycka till med målnigen,
Körde med 2 lager BIN (på hela brädorna), sen ett lager täckfärg, sen spikade jag upp dom. Avslutade med ett sista lager täckfärg när dom satt uppe.
Däremed inte sagt att det krävs 2 lager, men varför chansa!
Däremed inte sagt att det krävs 2 lager, men varför chansa!
Snubblade över den här tråden nu. Har ett lackat paneltak (vattenbaaserad färg) i köket med mycket kvistgenomsslag.V vectrex skrev:
Funderar på BIN istället för att shellacka varenda individuell kvist.
Är du fortfarande nöjd med BIN som spärrfärg?
Japp. Fortfarande mycket nöjd. Inga genomslag någonstans.A Alko skrev:
Klicka här för att svara