Vår bro består av hyvlat tryckat virke. Vi lät den vara i i två år innan vi först grundade, sedan målade vit med fönsterfärg. Som har släppt. Suck...

Vad ska jag ha för färg? Hur ska jag göra? Ska jag grovslipa först så att grunden fäster bättre?

Hej!

Jag brukar rekommendera att man skrapar bort allt löst, säkerställer att virket är tillräckligt torrt, och sedan stålborstar/slipar ytan med grovt sandpapper så att den ruggas upp.
På detta hade jag målat med en oljefärg typ alkydgrund spädd ca 5% med lacknafta.
Hoppas det löser sig, trist med färg som släpper!
MVH Erik

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Är plankorna öppna undertill eller målade runt om? Min erfarenhet säger att tryckta plankor drar till sig fukt om de är öppna mot en fuktig miljö som tex under en trappa.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Både ock skulle jag nog vilja säga. En del plankor är målade runt om och en del inte beroende på vart de sitter.

Använd lösningsmedelsbaserad industriprimer och sedan naftalöst alkydoljefärg. Det har funkat för mig i över 20 år

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
T topmount skrev:
Är plankorna öppna undertill eller målade runt om? Min erfarenhet säger att tryckta plankor drar till sig fukt om de är öppna mot en fuktig miljö som tex under en trappa.
Både ock skulle jag nog vilja säga. En del plankor är målade runt om och en del inte beroende på vart de sitter

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Använd lösningsmedelsbaserad industriprimer och sedan naftalöst alkydoljefärg. Det har funkat för mig i över 20 år
Japp! Lösningsmedelsbaserad industriprimer, finns det ute i allmänna färghandeln eller köper jag det via andra kanaler?

H Hedis59 skrev:
Japp! Lösningsmedelsbaserad industriprimer, finns det ute i allmänna färghandeln eller köper jag det via andra kanaler?
Jag använder Flügger Interior Fix Primer Classic (f.d. Alflex häftgrund) och på detta Wood Tex Classic (f.d. Primolin). Ev. Har de inte dessa i alla vanliga Flügger-butiker.
Finns säkert liknande produkter från andra tillverkare också.

Redigerat:
  • Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Använd en diffusionsöppen färg som andas och låter fukten som kommer in att ventileras ut genom färgfilmen. Som en klassisk rödfärg fast med ett starkare bindemedel.
Jag har målat tryckt virke med Falu Vapens färg falu fasadfärg. Finns i massor olika kulörer och den fäster på tryckt virke.
Inte så slitstark yta som en filmbildande färg men den kommer aldrig att släppa pga fukt.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
Jag använder Flügger Interior Fix Primer Classic (f.d. Alflex häftgrund) och på detta Wood Tex Classic (f.d. Primolin). Ev. Har de inte dessa i alla vanliga Flügger-butiker.
Finns säkert liknande produkter från andra tillverkare också.
Japp! Tack,tack!

Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Använd en diffusionsöppen färg som andas och låter fukten som kommer in att ventileras ut genom färgfilmen. Som en klassisk rödfärg fast med ett starkare bindemedel.
Jag har målat tryckt virke med Falu Vapens färg falu fasadfärg. Finns i massor olika kulörer och den fäster på tryckt virke.
Inte så slitstark yta som en filmbildande färg men den kommer aldrig att släppa pga fukt.

Ok, Tack! Ska kolla

Tack till er alla för er att ni delar med er av era kunskaper och erfarenheter.

Nu har jag lite att fundera på innan jag tar beslut om vilken metod jag ska välja.
Ha det så gott!

• Gilla
HasseBj
  • Laddar…
Wow!!! Det låter superbra!!! Vilken tur att jag inte hann måla i år!!! Kanoners!!! Tack snälla!!!

T
Jag målade mitt staket, där stolparna var av tryckimpregnerat virke, med Tikkurilas s.k. "staketvitt". Klockrent resultat ännu efter 6-7 år.

• Gilla
Hedis59
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag målade mitt staket, där stolparna var av tryckimpregnerat virke, med Tikkurilas s.k. "staketvitt". Klockrent resultat ännu efter 6-7 år.
Är det en alkydoljefärg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.