Hej!

Jag har målat på en tapet en strykning och behöver göra en strykning till. Bitvis så blev det bubblor under tapeten. Det var betydligt mer direkt efter målningen men det mesta gick tillbaka, dock en del bubblor kvar. Det har gått några veckor sedan strykning nr 1 så väggarna är helt torra. Vad finns för alternativ mer än att acceptera läget?

Ok. Så alternativet är egentligen att riva bort tapeten nu? Eller finns det något alternativ som kan vara en okej lösning?

Vänta tills det har torkat. Jag har fått lika när vi målade på tapeter. När det torkar så försvann "bubblorna".

Har väntat och typ allt försvann. Är lite kvar på ett ställe dock. Funderar på om man kan hitta på en speciallösning för just det. Ex göra ett litet snitt och trycka in lite tapetklister.

P
Skär bort bubblorna och spackla?

Målar man tapet så ska man nog måla tunt första strykningen så det torkar fort. Blir det för mycket färg så finns risken att det blöter upp för mycket och då går det ev inte tillbaks.

Ja jag funderade också på om det är en bra idé att skära bort bubblorna... Det kanske är det lättaste?

lagerwall88 skrev:
Ja jag funderade också på om det är en bra idé att skära bort bubblorna... Det kanske är det lättaste?

Jag tror det syns genom färgen att du skär bort en bit av tapeten. Min erfarenhet är att väggfärg inte är så ”förlåtande”, ojämnheter syns ofta igenom (kolla tex vid tapetskarvarna och de hål du spacklat igen). Jag har testat det du själv föreslår, alltså skurit upp bubblan och petat in lim. Jag tycker det blev helt okej. Bäst hade det kanske blivit om jag rivit ner tapeter och gjort ordentligt underarbete, men det orkade jag inte ta tag i då.

Stefan N Stefan N skrev:
Just nu finns det inte så mycket att göra om du inte vill göra om det. I vanliga fall spärrmålar [länk] man en tapet innan man blaskar på färg eller spackel om man inte vill ha bubblor men det är ju lite sent nu.
Något förslag på något bra att spärr måla med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.