Vi skall renovera kök, vardagsrum och hall.

Har tagit in lite offerter från målare.

I dagsläget så sitter det två-tre lager tapet och den yttre är en vinyltapet som man skall kunna riva av det yttre lagret på.

Den ena målaren säger att det räcker att måla och spackla medans den andra förespråkar att man sätter "väv" först, typ grundmålad microlit, för att sen måla på detta.

Den ena offerten är på 17.000:- inkl.moms och rot för målning av tak, spackling och målning av väggar, ca 76 kvm vägg och 45kvm tak. Skall jag då ha väv istället så tillkommer 7000:- på detta priset.

Är det värt detta, håller det möjligtivis lite bättre om man stäter emot eller så?

Tilläggas kan att det rör sig om betongväggar, så det kommer inte röra sig, det finns en yttervägg med fönster som är gips.

Jag har försökt söka på någon som har samma typ av underlag men inte hittat något vettigt.

Redigerat:
Jag personligen hade inte vävat på tapet pga stor risk för blåsbildning men det är ju målarens problem. Skulle nog påstå att väggarna blir minimalt mer hållbara än att bara måla tapeten. Sen tycker jag att väggarna blir snyggare med väv men det är bara min åsikt

Om det är fråga om 2-3 lager tapet på betong förstår jag inte vad du skulle vinna på att lägga väv utanpå om det inte är för att få en struktur på ytan. Färgen repas lika lätt även om du har väv under, det blir inte tåligare. Jag hade kört på det billigare alternativet.

Låter konstigt att sätta väv tycker jag, varför inte en full nedskrapning och Bredspackla isåntfall. Alternativ t målare nummer ett förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.