För ganska exakt ett år sedan gjorde vi om i sovrummet och rev då ner tapeterna så gått det gick och satte upp renoveringstapet som vi sedan målat.
Nu ett år senare har det kommit massor med bubblor under tapeten, både stora och små (de på bilden klassar jag som små..)
Det är på samtliga väggar, alltså både inner & yttervägg det har hänt.

Vad kan det vara som orsakat detta?
Dåligt underarbete eller annat?
 
  • Gardin vid fönster, ljusspel på texturerad vägg, skuggliknande avtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för färg ni använde? Är det yttervägg? Kan det bildats fukt under färgen?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det för färg ni använde? Är det yttervägg? Kan det bildats fukt under färgen?
Vattenbaserad väggfärg från Lycke har jag för mig det är.

Det är både på inner och yttervägg, ingen skillnad..
 
Kan tillägga att vi ev kan ha ”fuskat” och inte tryckt fast tapeten stenhårt med skrapa utan vi upplevde att den fastnade så bra så vi använde främst händerna då vi satte upp den och hade då inga bubblor.
 
Vad finns bakom? Det ser ganska ojämnt ut även frånsett bubblorna. Om det fanns rester kvar av de gamla tapeterna är en möjlighet att dessa lossat.
 
H
M Marqvist skrev:
För ganska exakt ett år sedan gjorde vi om i sovrummet och rev då ner tapeterna så gått det gick och satte upp renoveringstapet som vi sedan målat.
Nu ett år senare har det kommit massor med bubblor under tapeten, både stora och små (de på bilden klassar jag som små..)
Det är på samtliga väggar, alltså både inner & yttervägg det har hänt.

Vad kan det vara som orsakat detta?
Dåligt underarbete eller annat?
M Marqvist skrev:
Kan tillägga att vi ev kan ha ”fuskat” och inte tryckt fast tapeten stenhårt med skrapa utan vi upplevde att den fastnade så bra så vi använde främst händerna då vi satte upp den och hade då inga bubblor.
Känns det ut som det luftbubblor? Tippar att limmet har släppt, underlaget kan ha sugit upp olika.
På en vävtapet har det släpp hos oss men mer i ett område, dock är det lätt på en vävtapet med struktur att skära och peta in mer lim, man ser inte skåran pga att det är struktur. På en slät tapet är det svårare att få snittet osynligt, skarp mattkniv och lite färg. Prova.
 
M Marqvist skrev:
Vattenbaserad väggfärg från Lycke har jag för mig det är.

Det är både på inner och yttervägg, ingen skillnad..
Vattenbaserad som i plastfärg? Det hade förklarat saken...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vattenbaserad som i plastfärg? Det hade förklarat saken...
Nej nej, ingen plastfärg. Helt vanlig inomhus väggfärg. Använt samma färg på andra ställen i huset på befintlig tapet utan några konstigheter.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vanlig väggfärg är plast.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
En bra regel är att spärrmåla med lösningsmedelsbaserad färg för att slippa bubblor.
Luktar hemskt, men binder underlaget mycket bättre.

(Däremot är det konstigt att dom dök upp och ökat efter så lång tid)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.