Hej,
Jag skulle vilja ha råd och tips om hur man kan förbättra en solbränd fasad/panel. Panelen är original från 1950 och har en brun grundfärg som under tidens lopp blivit solbränd eller snarare ser ut som om det har brunnit på den mest utsatta sidan av huset.
Jag har fått tips om att måla med slamfärg men hittar inte riktigt svar på att det är bästa alternativ?.
Finns det någon som kan ge mig tips på vad jag göra utan att lägga ner massa pengar på att sätta ny panel?
Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning,
Ronny79 - Nacka/Skuru
Jag skulle vilja ha råd och tips om hur man kan förbättra en solbränd fasad/panel. Panelen är original från 1950 och har en brun grundfärg som under tidens lopp blivit solbränd eller snarare ser ut som om det har brunnit på den mest utsatta sidan av huset.
Jag har fått tips om att måla med slamfärg men hittar inte riktigt svar på att det är bästa alternativ?.
Finns det någon som kan ge mig tips på vad jag göra utan att lägga ner massa pengar på att sätta ny panel?
Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning,
Ronny79 - Nacka/Skuru
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
1950 fanns bara linoljefärg, inte syntetisk oljefärg. En så uttorkad panel bör nog mättas med rå linolja innan målning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rädda fasad som målats med akrylatfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Målade fel, gör om med ny panel eller avvakta?
Byggmaterial & Byggteknik