Hej,

Jag skulle vilja ha råd och tips om hur man kan förbättra en solbränd fasad/panel. Panelen är original från 1950 och har en brun grundfärg som under tidens lopp blivit solbränd eller snarare ser ut som om det har brunnit på den mest utsatta sidan av huset.

Jag har fått tips om att måla med slamfärg men hittar inte riktigt svar på att det är bästa alternativ?.

Finns det någon som kan ge mig tips på vad jag göra utan att lägga ner massa pengar på att sätta ny panel?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,
Ronny79 - Nacka/Skuru

• Solbränd, brunmörk träpanel med tydliga tecken på väderpåverkan och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör måla med samma typ av färg du har idag. Fuska inte med slipning/skrapning bara.

Tack för svar, men om man inte vet vad det är för färg eller för blandning gjord? Original från 1950, så jag misstänker en slags ”special” blandning med olja etc..

• Gilla
fingalo
  • Laddar…
Då är det troligtvis någon oljefärg , alltså bör du inte använda slamfärg tyvärr. Skrapa bort lite och ta med till färghandlaren.

1950 fanns bara linoljefärg, inte syntetisk oljefärg. En så uttorkad panel bör nog mättas med rå linolja innan målning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.