P
Tänkte fräscha upp snickarboa/teknikrum och bli av med rosa väggfärg men är osäker på vad jag skall göra.

Hus byggt 1970, källarväggar i leca, putsade på insidan och målade med plastfärg.
Utsidan är omdränerad för några år sedan och har ett lager isodrän, finns några gamla ytliga fuktskador i väggen sedan innan omdräneringen men inget nytt. Luftfuktigheten i källaren är kring 50% året om så det är torrt.

Färgen sitter som berget, provade med varmluftspistol och stålborste och kan få bort väldigt lite så det är inte en framkomlig väg. T-röd på papper löser färgen så den blir klibbig, alltså är det en akrylatfäg.

Att måla med silikatfärg är meningslöst då plastfärgen hindrar silikatfärgen från att härda mot putsen. Att göra rätt och slipa bort all gammal färg och sedan putsa om väggarna och därefter måla med silikatfärg orkar jag inte då rummet är 5,2 x 4.2m med 2,40 takhöjd, dvs 45m2 väggar!

Att måla om väggarna med ny plastfärg i annan kulör känns verkligen sådär, det blir ju ännu tätare än vad det är och är man vill ju gärna tillåta fuktvandring ut genom muren.

Kan det fungera att måla med någon variant av sockelfärg, den är ju mer genomsläpplig än plastfärg men fäster den på nuvarande yta?

Claes Sörmland
På vanlig latexfärg (akrylat) fäster egentligen bara akrylat. Risken med lite mer latexfärg måste vara begränsad. Att den skulle vara på gränsen till så genomsläpplig nu att ett par färglager till skulle skapa problem låter osannolikt.

Om du ska göra det riktigt så behöver du inte slipa bort hela vägen upp till taket om inte marknivå utanför är så hög.

Å andra sidan så håller jag med tidigare inlägg om att om du inte har problem idag med största sannolikhet inte får problem även om du målar med en tät färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.