3 654 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Måla om gammal IKEA furusäng
Hej. Lite funderingar.
Har en äldre loftsäng i furu från IKEA, modellen finns inte och inte ens deras kundtjänst hittar något på serienumret längre så den är helt klart en äldre modell. I furu men lik nuvarande. Delarna är ju inte obehandlade, så jag gissar på någon slags lack eller olja från början. Nu till funderingen, jag tänkte måla om den till vitt, har grundfärg med täck för kvistar, och vanlig färg.
Behöver jag finslipa ytan innan jag grundmålar tro?
Eller ska jag skura med målartvätt?
Eller bara göra rent med tvål och tvättsvamp?
Eller spelar det ingen roll? Får så många olika bud så jag tänkte jag kan be om några till
Har en äldre loftsäng i furu från IKEA, modellen finns inte och inte ens deras kundtjänst hittar något på serienumret längre så den är helt klart en äldre modell. I furu men lik nuvarande. Delarna är ju inte obehandlade, så jag gissar på någon slags lack eller olja från början. Nu till funderingen, jag tänkte måla om den till vitt, har grundfärg med täck för kvistar, och vanlig färg.
Behöver jag finslipa ytan innan jag grundmålar tro?
Eller ska jag skura med målartvätt?
Eller bara göra rent med tvål och tvättsvamp?
Eller spelar det ingen roll? Får så många olika bud så jag tänkte jag kan be om några till
Jag skulle slipa lätt, sen grunda och sen två lager snickerifärg. Se till att använda just snickerifärg som är mer blank och tålig jämfört med t.ex. väggfärg. Eventuellt kan ju spackling behövas, då skulle jag rekommendera snickerispackel. Men det beror på hur mkt märken dom finns och hur noga du vill vara.
Har halvmatt snickerifärg så det ska lira med samma nyans som är på fönster och dörrlister. Spackling tror jag är överkurs här, den lär inte leva allt för många år, åttaåringen som ska ha den är pepp på det nu men har en känsla av att det gått över om några årJ Johan456 skrev:Jag skulle slipa lätt, sen grunda och sen två lager snickerifärg. Se till att använda just snickerifärg som är mer blank och tålig jämfört med t.ex. väggfärg. Eventuellt kan ju spackling behövas, då skulle jag rekommendera snickerispackel. Men det beror på hur mkt märken dom finns och hur noga du vill vara.
Klicka här för att svara