engs
Så illa som bilden visar är det inte alls, tycker det varit svårt fånga det på bild i vanliga fall men var nått speciellt ljus en dag som fick det att framträda mer och extremt på bild.

Efter att ha rotat bland gamla färgburkar från föregående ägare verkar det vara målat med ”Beckers expo fasadakrylat”.
Målat 2011 eller 2013 gissar jag. (Denna del byggdes 2011 men på burken står det 2013 så tror den är från i samband med ett fönsterbyte på gamla delen, borde väl använt samma färg dock kan man hoppas) Så även om man borde måla om med 10 års mellanrum så har flammigheten synts i några år även om det blivit värre nu. Värst mot syd.

Kan det vara nått med färgen eller hur man målat som orsakar detta?
Ska naturligtvis fråga där jag handlar ny färg men bra mer fler inputs.

Gråmålad stående träpanel med ojämn färgflamighet, vilket ger ett fläckigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

engs engs skrev:
Så illa som bilden visar är det inte alls, tycker det varit svårt fånga det på bild i vanliga fall men var nått speciellt ljus en dag som fick det att framträda mer och extremt på bild.

Efter att ha rotat bland gamla färgburkar från föregående ägare verkar det vara målat med ”Beckers expo fasadakrylat”.
Målat 2011 eller 2013 gissar jag. (Denna del byggdes 2011 men på burken står det 2013 så tror den är från i samband med ett fönsterbyte på gamla delen, borde väl använt samma färg dock kan man hoppas) Så även om man borde måla om med 10 års mellanrum så har flammigheten synts i några år även om det blivit värre nu. Värst mot syd.

Kan det vara nått med färgen eller hur man målat som orsakar detta?
Ska naturligtvis fråga där jag handlar ny färg men bra mer fler inputs.

[bild]
Hej. Som det ser ut på bilden så tror jag inte man grundat innan färdigstrykning. Färgen sitter inte fast i underlaget och nöts bort bort av sol o väder. Mvh

engs
M Micke R. skrev:
Hej. Som det ser ut på bilden så tror jag inte man grundat innan färdigstrykning. Färgen sitter inte fast i underlaget och nöts bort bort av sol o väder. Mvh
Om det är så, vad skulle boten vara?

engs engs skrev:
Om det är så, vad skulle boten vara?
Alltid svårt att göra en bedömning från en bild. Träet ser ganska uttorkat/grånat ut. I sämsta fall fungerar det säkert med att borsta med stålborste och slamfärg sen. Man kan chansa och grunda med en fet grundfärg och sen täckfärg på det men då skall man veta vad man gör. Utan att ha sett det på plats så vågar jag inte säga att något annat är lämpligt än slamfärg. Mvh

engs
Det är som sagt kraftigt förstärkt i bilden. Tycker det (på plats) ser ut som själv färgbasen är kvar men pigmentet lakats ur eller blekts.

Tycker ofta man i vilket fall tidigare ofta sett blå hus som snabbt blivit blekta/flamliga? Kanske är det bättre pigment idag. Tror det är en hel del blått i denna gråfärg.

Ute på fältjobb några dagar nu men ska testa borsta med en stålborst när jag kommer hem för att se hur löst det sitter.

• Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
engs
Borstat med stålborste nu och tycker färgen sitter bra för er mesta, förutom där kåda trängt ut. Eller nån som enstaka ställe man har skada i trät eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.