hej!
Vi ska byta boende och har hittat drömhuset rent planmässigt, med ett totalt renoverat inre, men jag har svårt att förlika mig med de bruna 70:talsfärgerna...

Det ser ut en som mörk koloss, och jag kan inte låta bli att tänka på vilket otroligt lyft allt skulle få om huset istället hade haft en vit tegelfasad med ljusgråa överbyggnad eller liknade.

Är det ens möjligt att måla om en hel fasad med gott resultat?
Kostad på ett ungefär om man låter någon göra detta?

• Tvåvåningshus med mörkbrun tegelfasad och svart tak, med en inbyggd garageport och en balkong med trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med brun tegelfasad, svarta fönsterkarmar och mörkgrå ytterdörr, synligt från trädgården.
    Skapa konto
  • Tvåvåningshus med brun tegelfasad, svarta dörrar och fönster, och uteplats med mörka möbler.
    Skapa konto
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det går både att måla och putsa på olika sätt. Dessvärre innebär det att fasaden kommer behöva tätare underhåll, tegel är i princip underhållsfritt.

Läckert hus i övrigt!

Det går jättebra att måla om, och blir jättesnyggt, men kolla först att det är tillåtet, en så stor färgförändring kräver bygglov.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Har ett par grannar som målar sitt bruna grått, dom målar direkt på teglet och det ser inte klokt ut.

• Gilla
Linnea86 och 7 till
  • Laddar…
Det korta svaret:
Ja det går att måla om eller putsa huset i en annan färg.

Det långa svaret:
Den stora vinsten med tegel är att det är underhållsfritt. Du kan strunta helt i fasaden och den kommer att se lika fin ut om hundra år. Arbetsinsatsen och kostnaden är noll. Om du istället målar om huset så kommer du vara tvungen att måla om det ungefär vart 10:e år. Huset ser ju hyfsat stort ut så färgen kommer troligen att kosta upp mot 20 000 och arbetet att måla minst lika mycket. Slår du ut den kostnaden så inser man att det kostar ca 4000kronor per år att måla huset om du lejer bort det.

Personligen så skulle jag ha valt leva med teglet. Det har ett speciellt uttryck som det kanske tar lite tid att vänja sig vid men du kommer snart att gilla det. Framförallt så kommer du älska att ligga i skuggan och njuta när vänner och bekanta står i solen och sliter med sina målade fasader... ;)

• Gilla
Pillepullan och 18 till
  • Laddar…
Galen idé: Skulle man kunna behålla det bruna teglet, men måla om träpanelen och fönstren?

• Gilla
EvaMLin och 29 till
  • Laddar…
A
Z ZipLock skrev:
Galen idé: Skulle man kunna behålla det bruna teglet, men måla om träpanelen och fönstren?
En bra idé tycker jag.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Abslout. Bara panelen blir vit (till exempel) så kommer ju intrycket bli väldigt annorlunda.

Fast jag vet inte om det skulle lyfta detta hus med vitt.

Vi har ett något rödare tegel på vårt hus, med mörkbruna trädetaljer samt ärggrönt tak och fönster. Jag har svårt att tänka mig en annan färg som passar bra till just tegelfärgen än just den bruna. Men jag blir gärna positivt överraskad om någon hittar ett bra förslag! =)

• Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Det var min första tanke också! Det kommer att se finfint ut.

Man har målat täet vitt på ett liknande hus i min närhet, ser för jävligt ut.

Mörkare grått som i länken är snyggt.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det skulle vara tråkigt att måla fasaden. Främst med tanke på underhåll, men det är också en tidstypisk detalj som säkert kommer att uppskattas om 10-20 år.
Det blir dock svårt att återställa efter målning.
På nedanstående websida hittar man färgförslag som passar till olika nyanser tegelsten
http://steenkleuren.nl/

• Gilla
Annie_78 och 6 till
  • Laddar…
Superläckert hus!

Jag skulle nog behållit teglet men smaken är delad.

Skulle jag förändra skulle jag putsa vitt och kört typ lärk på panelerna för en helt modern look...

Inspiration

• Modernt hus med vit puts och lärkträpaneler, stora fönster och balkong mot skog.
    Skapa konto
  • Gilla
Jameson och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Fundera på att måla om träpartierna med en ljusare färg, kanske ta upp den beiga från fogen på teglet? En ljus sandfärg kanske?
Jag tror grått (med blått i) blir för stor kontrast, men sandfärgat går i ton med tegel och det kan passa jättefint!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.