2 402 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måla om en reveterad fasad med linoljefärg
Vår reveterade fasad är målad med kalkfärg för ca 20 år sedan som nu är i behov av lite renovering. Jag funderar på att istället för kalkfärg måla med linoljefärg (som jag gör själv). Anledningen är att det är för bökigt med kalkfärg, väderberoende och för många lager och vattning mm.
Har frågat 4 leverantörer om lämpligheten i detta och två säger att det går utmärkt medan de andra säger att man aldrig målar reveterade hus med linoljefärg därför att den blir för tät och det finns risk för att fukt stängs in i träet.
Är det någon som har erfarenhet av frågeställningen och som skulle kunna ha några bra råd?
Har frågat 4 leverantörer om lämpligheten i detta och två säger att det går utmärkt medan de andra säger att man aldrig målar reveterade hus med linoljefärg därför att den blir för tät och det finns risk för att fukt stängs in i träet.
Är det någon som har erfarenhet av frågeställningen och som skulle kunna ha några bra råd?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Kalkfärg målar man 2 ggr, som med allt annat, men kan vara lite bökigt med kalkfärg för den ovane.
Dock kan du inte ha linolja på fasaden, eller aldrig någonsin sett eller hört någon som har det.
Passar bättre på fönster och eventuellt sockel.
Använd silikat eller alcros granit eller puts färg istället.
Dock kan du inte ha linolja på fasaden, eller aldrig någonsin sett eller hört någon som har det.
Passar bättre på fönster och eventuellt sockel.
Använd silikat eller alcros granit eller puts färg istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måla om 70-talshus med tegel och panel
Fasad -
Rädda fasad som målats med akrylatfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera