Vi har en brun garageport car in.
Den ser ut att vara i aluminium med någon plastig färg på.
Den har blivit skavt på några ställen och där lyser det igenom metallaktigt.
Vad ska man måla om med för typ av färg?
 
E
Jag målade min med Beckers metallfärg. Fick tag i den av en målare som använde denna. Man måste dock vara noggrann med att använda handtagen när man öppnar porten efter man målat den. Annars spricker färgen där man trycker med handen.
 
Lämpligast att måla en car in port med är vanlig vattenbaserad plastfärg för utomhusbruk. Det var vad fabriken i Örebro sa på den tiden de tillverkade portar och jag sålde sådana. Jag provade det själv på en port i början på 90-talet och jag såg nyligen att den porten har färgen kvar och ser fräsch ut.
 
  • Gilla
amakh1905 och 1 till
  • Laddar…
dinosauriebumpar tråden.

Jag har en bajsbrun Car In-part som skulle passa bättre i vitt...
Den ser ju ut att vara i någon form av plasttäckt metall, med lister i plast.

Jag har färg hemma i rätt nyans:
a. Beckers Akrylat Perfekt Plus (halvmatt, känns som lagom glans)
b. Beckers Metall grund och täck (något högre glans)

Kan jag använda någon av dessa?
Behövs någon häftgrund först?
Eller räcker tillvägagångssätten:
1. Tvätta av med målartvätt
2. Rugga upp ytan lite med fint slippapper
3. Rolla porten med täckfärg, samma färg på alla ytor inkl plastlisterna
?
 
Jag ska inte säga vad som är "rätt" men jag skulle tvätta med målartvätt och sen rolla porten med akrylatfärg och måla listerna med samma färg fast med pensel. .
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Jag ska inte säga vad som är "rätt" men jag skulle tvätta med målartvätt och sen rolla porten med akrylatfärg och måla listerna med samma färg fast med pensel. .
Ok, typ fasadakrylat tänker du då?
Ingen häftgrund eller liknande?

Jag målade elskåpet bredvid med fasadakrylat för att få exakt samma nyans och glans som panelen och det ser schysst ut, men där är man ju inte och petar så mycket.
 
Jag skulle inte ha någon häftgrund. En tvätt så det är rent och inget fett på ytan är viktigare anser jag.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
E epw skrev:
Jag målade min med Beckers metallfärg. Fick tag i den av en målare som använde denna. Man måste dock vara noggrann med att använda handtagen när man öppnar porten efter man målat den. Annars spricker färgen där man trycker med handen.
Vad var det förvmaterial
Du målade på?
 
E
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Vad var det förvmaterial
Du målade på?
Det var någon typ av tunnare plåt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.