Hej,
Vi ska måla om vårt hus och funderar väldigt mycket på vilken färg vi ska välja och hur vi ska jobba med den idag vitmålade tegeldelen.
Förslag som varit uppe är att måla både panel och tegel i samma färg, antingen balmy grey från jotun, en matt svart färg eller kanske något annat. Alternativt att gå för en tvådelad färg, där panelen får en färg och teglet något annat. Vi har fått tips om både att teglet ska vara ljusare och att det bör vara mörkare. Just nu är vi rådvilla och skulle uppskatta input och kanske ännu mer om någon annan målat om ett liknande hus och har någon bild eller erfarenhet att dela.
Tack på förhand
Vi ska måla om vårt hus och funderar väldigt mycket på vilken färg vi ska välja och hur vi ska jobba med den idag vitmålade tegeldelen.
Förslag som varit uppe är att måla både panel och tegel i samma färg, antingen balmy grey från jotun, en matt svart färg eller kanske något annat. Alternativt att gå för en tvådelad färg, där panelen får en färg och teglet något annat. Vi har fått tips om både att teglet ska vara ljusare och att det bör vara mörkare. Just nu är vi rådvilla och skulle uppskatta input och kanske ännu mer om någon annan målat om ett liknande hus och har någon bild eller erfarenhet att dela.
Tack på förhand
Behåll skillnaden mellan de bägge delarna, den är avsiktlig och logisk. Det blir för tungt och klossigt att måla bort den, och ologiskt med tanke på att det är två så olika material, som ändå kommer att kräva olika sorters färg och behandling.
Jag kan förstå att både det bländvita och det skarpröda kan kännas för trist och onyanserat, det är för skarpa konstraster och kulörerna "talar" inte alls med varandra. Vitt närmast mark är ju dessutom rätt opraktiskt. Så inget emot lite mjukare och mer nyanserad färgsättning, men behåll som sagt en tydlig skillnad.
Kanske en mer förlåtande ljust "putsgrå" på teglet och en mer dämpad, brunrödaktig "falu"-färg på panelen? Eller varmt ljusgrå + "tjär-brungrå", om ni vill hålla en mer monokrom helhet och bara jobba med ljushetsskillnader?
I bägge fallen skulle de vita snickerierna och takkompletteringarna lyftas fram på ett finare sätt än idag.
MEN...
innan ni nördar ner er i färgsättning, är det ju betydligt viktigare att ni 1) definierar "problemet", och 2) tittar på det tekniska:
1) Vad är anledningen till att ni vill måla om? Tekniska problem med nuvarande ytbehandling, rena underhållsbehovet, eller endast estetik? Har ni tekniska problem med t ex flagnande färg eller fuktskador innanför, så är det desto viktigare att utreda enligt punkt 2). Är det "bara" estetik så kanske ni kan vänta tills det är dags för nästa underhållscykel? Men står ni inte ut med huset till dess, så behöver ni börja med utredning enligt punkt 2, även om allt verkar felfritt. Man kan inte måla med vilken färg som helst på vilken färg som helst
2) Vad är resp. material målat med idag? Hela fortsättningen beror på detta. Tyvärr var man rätt aningslös och alltför förtjust i diffusionstäta plastfärger på 70-talet och en bra tid framåt.
Gnid lite med en acetonindränkt trasa - mjuknar/lossnar färgen så är det akrylat, som helst inte ska vara där på åtminstone teglet (egentigen helst inte på panelen heller). Flagnar färgen på teglet eler orsakar frostsprängningar på vintern så är det läge att blästra bort den och börja om med en diffusionsöppen - eller kanske bara säckskura, om teglet i sig verkar fint? Sitter den som berget UTAN att orsaka problem så får ni tyvärr fortsätta med "plastfärg". Men i bästa fall är det silikatmålat, och då har ni tur och kan fortsätta med det.
Motsvarande utredning får ni göra om träpanelen. Är det t ex tjärfärg så får ni fortsätta med det - tjäran kommer förr eller senare att blöda igenom allt annat. Är det slamfärg, är det mest hälsosamt att fortsätta med det, men den ger kortare underhållscykler (däremot åldras den vackert). Är det lösningsmedelsbaserad alkydfärg (vanligt på den tiden), eller vattenbaserad akrylat?
I idealfallet kan ni slippa blanka plastiga ytor på både trä ocjh tegel, och kanske bara silikatlasera tunt på tegelsockeln för att inte bygga upp alltför ångtäta skikt. Men svårt att sitta och gissa online med bara dessa två foton som underlag, så be en duktig målare reda ut detta åt er (om ni inte reda gjort det, jag kanske målar fan på väggen i onödan
)
Jag kan förstå att både det bländvita och det skarpröda kan kännas för trist och onyanserat, det är för skarpa konstraster och kulörerna "talar" inte alls med varandra. Vitt närmast mark är ju dessutom rätt opraktiskt. Så inget emot lite mjukare och mer nyanserad färgsättning, men behåll som sagt en tydlig skillnad.
Kanske en mer förlåtande ljust "putsgrå" på teglet och en mer dämpad, brunrödaktig "falu"-färg på panelen? Eller varmt ljusgrå + "tjär-brungrå", om ni vill hålla en mer monokrom helhet och bara jobba med ljushetsskillnader?
I bägge fallen skulle de vita snickerierna och takkompletteringarna lyftas fram på ett finare sätt än idag.
MEN...
innan ni nördar ner er i färgsättning, är det ju betydligt viktigare att ni 1) definierar "problemet", och 2) tittar på det tekniska:
1) Vad är anledningen till att ni vill måla om? Tekniska problem med nuvarande ytbehandling, rena underhållsbehovet, eller endast estetik? Har ni tekniska problem med t ex flagnande färg eller fuktskador innanför, så är det desto viktigare att utreda enligt punkt 2). Är det "bara" estetik så kanske ni kan vänta tills det är dags för nästa underhållscykel? Men står ni inte ut med huset till dess, så behöver ni börja med utredning enligt punkt 2, även om allt verkar felfritt. Man kan inte måla med vilken färg som helst på vilken färg som helst
2) Vad är resp. material målat med idag? Hela fortsättningen beror på detta. Tyvärr var man rätt aningslös och alltför förtjust i diffusionstäta plastfärger på 70-talet och en bra tid framåt.
Gnid lite med en acetonindränkt trasa - mjuknar/lossnar färgen så är det akrylat, som helst inte ska vara där på åtminstone teglet (egentigen helst inte på panelen heller). Flagnar färgen på teglet eler orsakar frostsprängningar på vintern så är det läge att blästra bort den och börja om med en diffusionsöppen - eller kanske bara säckskura, om teglet i sig verkar fint? Sitter den som berget UTAN att orsaka problem så får ni tyvärr fortsätta med "plastfärg". Men i bästa fall är det silikatmålat, och då har ni tur och kan fortsätta med det.
Motsvarande utredning får ni göra om träpanelen. Är det t ex tjärfärg så får ni fortsätta med det - tjäran kommer förr eller senare att blöda igenom allt annat. Är det slamfärg, är det mest hälsosamt att fortsätta med det, men den ger kortare underhållscykler (däremot åldras den vackert). Är det lösningsmedelsbaserad alkydfärg (vanligt på den tiden), eller vattenbaserad akrylat?
I idealfallet kan ni slippa blanka plastiga ytor på både trä ocjh tegel, och kanske bara silikatlasera tunt på tegelsockeln för att inte bygga upp alltför ångtäta skikt. Men svårt att sitta och gissa online med bara dessa två foton som underlag, så be en duktig målare reda ut detta åt er (om ni inte reda gjort det, jag kanske målar fan på väggen i onödan
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rädda fasad som målats med akrylatfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Målade fel, gör om med ny panel eller avvakta?
Byggmaterial & Byggteknik

