Kentvirulent skrev:
Ta inte in svenska målare priserna de vill ha är helt absurda.

Tog själv in ett polskt bolag. Otroligt serviceminded och svarade på alla frågor inom 5 minuter morgon som kväll. Jobbade även helger så jobbet blev klart fort. Resultatet kanon.

Pris drygt 40% av de offerter jag fick från svenska bolag
Jag hade litatuer. Och tro de eller ej. Tio år efter så sitter fortfarande färgen på huset och har flera åt kvar. De bytte dessutom från gult till rött hus så var en hel del arbete. Ställning hade de en egen
 
  • Gilla
  • Älska
Gamle Julius och 2 till
  • Laddar…
P
B Bonafluff skrev:
Jag hade litatuer. Och tro de eller ej. Tio år efter så sitter fortfarande färgen på huset och har flera åt kvar. De bytte dessutom från gult till rött hus så var en hel del arbete. Ställning hade de en egen
Samma här, vi bytte också färg.

Måla kan vemsomhelst göra, men det är ett jävla jobb. finns inte en svensk målare i Sthlm som ens överväger ett jobb med lägre timpenning än 700kr ink moms. Det är ett absurt pris i europeisk kontext även räknat med vår svaga valuta.

De firmor jag ringde i min kommun i våras hade då ”eventuellt någon tid kvar under 2025” så jobb saknas knappast
 
Hade samma erfarenhet. Fick offert på något liknande för 115kvm parradhus. Helt svindlande dyrt imo. Målade själv för 10 år sedan och det verkar som jag får göra det igen.
 
A andersgrebin skrev:
Bad om offert på att måla om ett hus, men blev förvånad.

Förutsättningar:
Hus från 20-talet, träfasad, lockläkt-variant.
Senaste målningen för 20+ år sen. Ganska risigt skick nu. Mycket skrapning krävs.
Ganska litet, 100m2 boyta.
Däremot högt hus, två våningar.
Snickarglädje o andra detaljer.
Fönster med spröjs etc. (men i hyfsat skick)
Skåne.

I offert ingår:
Tvättning
Två strykningar.
Slipning fönster. Omkittning vid behov.
Målning av fönster.

Ingår ej:
Byggställningar.

Pris i offert: 250 tusen exkl moms.

Är det rimligt?
helt omöjligt att svara på utan att se objektet. Ta in fler offerter och ta den näst billigaste :)
 
Tack för alla kommentarer och bra tips!

Kan ge en liten uppdatering för de som är intresserade.

Ställning är inte inkluderat för det kommer en byggfirma stå för, som innan målning ska reparera diverse skavanker.

Kan också tillägga att det är en större, väletablerad firma med gott rykte. Och att huset ligger i ett lite fashionabelt område, vilket förstås ökar priserna (kanske).

När jag nu ifrågasatte målningsofferten så visade det sig att det råkat bli fel på antal timmar så de drar av 50kkr. De menade också att det är så mycket fönster och dörrar som behöver skrapas/slipas så därför blir det många timmar.
Jag väljer att tro på detta.
 
jakobsbygge
A andersgrebin skrev:
Tack för alla kommentarer och bra tips!

Kan ge en liten uppdatering för de som är intresserade.

Ställning är inte inkluderat för det kommer en byggfirma stå för, som innan målning ska reparera diverse skavanker.

Kan också tillägga att det är en större, väletablerad firma med gott rykte. Och att huset ligger i ett lite fashionabelt område, vilket förstås ökar priserna (kanske).

När jag nu ifrågasatte målningsofferten så visade det sig att det råkat bli fel på antal timmar så de drar av 50kkr. De menade också att det är så mycket fönster och dörrar som behöver skrapas/slipas så därför blir det många timmar.
Jag väljer att tro på detta.
Hur många sidor av fönster är det som ingår? Vilket område är det vi pratar om? I området jag bor finns ett välkännt populärt bolag (samma namn som stadsdelen det gäller) som alltid rekomenderas, problemet? 30% dyrare än alla andra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.