8 382 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Måla om 20-tals hus - rimlig offert?
Jag hade litatuer. Och tro de eller ej. Tio år efter så sitter fortfarande färgen på huset och har flera åt kvar. De bytte dessutom från gult till rött hus så var en hel del arbete. Ställning hade de en egenKentvirulent skrev:
Samma här, vi bytte också färg.B Bonafluff skrev:
Måla kan vemsomhelst göra, men det är ett jävla jobb. finns inte en svensk målare i Sthlm som ens överväger ett jobb med lägre timpenning än 700kr ink moms. Det är ett absurt pris i europeisk kontext även räknat med vår svaga valuta.
De firmor jag ringde i min kommun i våras hade då ”eventuellt någon tid kvar under 2025” så jobb saknas knappast
helt omöjligt att svara på utan att se objektet. Ta in fler offerter och ta den näst billigasteA andersgrebin skrev:Bad om offert på att måla om ett hus, men blev förvånad.
Förutsättningar:
Hus från 20-talet, träfasad, lockläkt-variant.
Senaste målningen för 20+ år sen. Ganska risigt skick nu. Mycket skrapning krävs.
Ganska litet, 100m2 boyta.
Däremot högt hus, två våningar.
Snickarglädje o andra detaljer.
Fönster med spröjs etc. (men i hyfsat skick)
Skåne.
I offert ingår:
Tvättning
Två strykningar.
Slipning fönster. Omkittning vid behov.
Målning av fönster.
Ingår ej:
Byggställningar.
Pris i offert: 250 tusen exkl moms.
Är det rimligt?
Tack för alla kommentarer och bra tips!
Kan ge en liten uppdatering för de som är intresserade.
Ställning är inte inkluderat för det kommer en byggfirma stå för, som innan målning ska reparera diverse skavanker.
Kan också tillägga att det är en större, väletablerad firma med gott rykte. Och att huset ligger i ett lite fashionabelt område, vilket förstås ökar priserna (kanske).
När jag nu ifrågasatte målningsofferten så visade det sig att det råkat bli fel på antal timmar så de drar av 50kkr. De menade också att det är så mycket fönster och dörrar som behöver skrapas/slipas så därför blir det många timmar.
Jag väljer att tro på detta.
Kan ge en liten uppdatering för de som är intresserade.
Ställning är inte inkluderat för det kommer en byggfirma stå för, som innan målning ska reparera diverse skavanker.
Kan också tillägga att det är en större, väletablerad firma med gott rykte. Och att huset ligger i ett lite fashionabelt område, vilket förstås ökar priserna (kanske).
När jag nu ifrågasatte målningsofferten så visade det sig att det råkat bli fel på antal timmar så de drar av 50kkr. De menade också att det är så mycket fönster och dörrar som behöver skrapas/slipas så därför blir det många timmar.
Jag väljer att tro på detta.
Hur många sidor av fönster är det som ingår? Vilket område är det vi pratar om? I området jag bor finns ett välkännt populärt bolag (samma namn som stadsdelen det gäller) som alltid rekomenderas, problemet? 30% dyrare än alla andra.A andersgrebin skrev:Tack för alla kommentarer och bra tips!
Kan ge en liten uppdatering för de som är intresserade.
Ställning är inte inkluderat för det kommer en byggfirma stå för, som innan målning ska reparera diverse skavanker.
Kan också tillägga att det är en större, väletablerad firma med gott rykte. Och att huset ligger i ett lite fashionabelt område, vilket förstås ökar priserna (kanske).
När jag nu ifrågasatte målningsofferten så visade det sig att det råkat bli fel på antal timmar så de drar av 50kkr. De menade också att det är så mycket fönster och dörrar som behöver skrapas/slipas så därför blir det många timmar.
Jag väljer att tro på detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden