N
Kivisil heter granit nu på beckers och alcro, och är en bra Sockel/fasadfärg
Men att använda weber 246 kalkfärg är mycket bättre, fasaden håller mycket längre.
Men ska man flytta inom 20 år så spelar det ingen roll, då får nästa ägare ta problemet.

N neo11 skrev:
Kivisil heter granit nu på beckers och alcro, och är en bra Sockel/fasadfärg
Men att använda weber 246 kalkfärg är mycket bättre, fasaden håller mycket längre.
Men ska man flytta inom 20 år så spelar det ingen roll, då får nästa ägare ta problemet.
Den heter fortfarande Mineral Kivisil Fasadfärg hos Beckers så var du fått det där ifrån vet jag inte :) köpte en hink senast i förra veckan..

N
Ok hur går vi framåt nu då?

N
Beckers och alcro har samma ägare. samma färg i burkarna.
Men Alcros färg är jättebra. Mycket bättre än alllt annat bauhaus, rusta mm

N neo11 skrev:
Beckers och alcro har samma ägare. samma färg i burkarna.
Men Alcros färg är jättebra. Mycket bättre än alllt annat bauhaus, rusta mm
Hej neo11. Vi vill måla över vårt mexitegelhus i sommar och undrar vilket som är ett bättre val mellan Webercal 246 eller Beckers Silikatfärg? Webercal 246 är betydligt billigare och det verkar inte behövas någon grundfärg innan applicering.

A dumitrualexander skrev:
Hej neo11. Vi vill måla över vårt mexitegelhus i sommar och undrar vilket som är ett bättre val mellan Webercal 246 eller Beckers Silikatfärg? Webercal 246 är betydligt billigare och det verkar inte behövas någon grundfärg innan applicering.
Köp Beckers Kivisil fasadfärg, sen bryter du den i vilken NCS kod du vill ha. Jag har gjort hela vårt hus med den färgen i kod S-0502Y. Blir riktigt bra. Färgen är dessutom mer tjock om du jämför med silikatfärg

• Gilla
Alex D.
  • Laddar…
N
webercal 246 är kalkfärg, och absolut den bästa färg att måla med.
Helt diffusionsöppen.
Men den är väldigt tunn och svårmålad med som lekman, och du bör späda burken med minst 2 liter vatten.
Silikat är lättare för dig att måla, dock lite sämre för fasaden.
Men kalkfärgen ger ett finare utseende, du borde slamma fasaden innan med bruk.

• Gilla
Alex D.
  • Laddar…
N
A Alexander Tornemark skrev:
Den heter fortfarande Mineral Kivisil Fasadfärg hos Beckers så var du fått det där ifrån vet jag inte :) köpte en hink senast i förra veckan..
Jag har bara varit på alcro, och trodde dom bytt på beckers också, då det är samma ägare.
Jag hade fel.

• Gilla
Alexander Tornemark
  • Laddar…
K
N neo11 skrev:
Jag har bara varit på alcro, och trodde dom bytt på beckers också, då det är samma ägare.
Jag hade fel.
Beckers riktar sig i första hand mot privatkunder och Alcro mot företag/hantverkare. Tillverkas och lagerhålls i samma fabrik. Samma ägare som du säger, Tikkurila köpte dom och numera är det PPG som är huvudägare

Har frågat Beckers om måla mexitegel med silikatfärg eller Kivisil och har fått den här svar:

Du kan först slamputsa fasaden och sen använda silikat.

För annars smälter inte silikat och mexitegel ihop möjligen i fogarna men annars kommer det bara damma bort med tiden.

Dyrt att slösa pengar på det.

Kvisil kommer flagor lossna i stora fält och att det blir frostbildningar och stenen lossnar.

Så avstå att göra något.

Om du tycker fasaden är smutsig, tvätta den istället, så blir den som ny!

Att måla på mexitegel blir oseriöst och slöseri med pengar.

Men du gör narturligvis som du vill.

Men avrådan är det.

Dessutom OM ni säljer huset sedan, får nya ägaren ett superjobb efter målning.”

Nu är jag förvirrad eftersom jag inte vill förstöra tegelstenen, men jag gillar verkligen inte mexitegel-färgen.

Har frågat Beckers om måla mexitegel med silikatfärg eller Kivisil och har fått den här svar:

Du kan först slamputsa fasaden och sen använda silikat.

För annars smälter inte silikat och mexitegel ihop möjligen i fogarna men annars kommer det bara damma bort med tiden.

Dyrt att slösa pengar på det.

Kvisil kommer flagor lossna i stora fält och att det blir frostbildningar och stenen lossnar.

Så avstå att göra något.

Om du tycker fasaden är smutsig, tvätta den istället, så blir den som ny!

Att måla på mexitegel blir oseriöst och slöseri med pengar.

Men du gör narturligvis som du vill.

Men avrådan är det.

Dessutom OM ni säljer huset sedan, får nya ägaren ett superjobb efter målning.”

Nu är jag förvirrad eftersom jag inte vill förstöra tegelstenen, men jag gillar verkligen inte mexitegel-färgen.
Ingen fara att måla med kivisilfärg om man bor i södra delen av Sverige. Har en kompis som gjort det med kivisilfärg och det är 14 år sedan. Ser fortfarande ut som nytt

• Gilla
Alex D.
  • Laddar…
Håller med supporten.
Att måla tegel är att misshandla fasaden tekniskt och estetiskt.

Att man väljer att måla ett smutsigt hus som på bilden i trådstarten istället för att rengöra övergår nästan allt förstånd.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Har fått också ett svar från Yxhult som tillverkar mexitegel:
“Det fungerar men det är viktigt att ni använder en silikat färg som tränger in i stenen.

Rådgör med en målare.

Lycka till!”

N
Trycker man ska slamma mexitegel med bruk, och sen färga med weber kalkfärg 246.
Då behåller man det diffussinsöppna helt, och målar man vitt går det att bättra.

• Gilla
Alex D.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.