Hej,
Jag håller på att måla ett par teakdörrar men blir inte nöjd med resultatet. Teaken var sedan tidigare obehandlad och grundstrykningen gjordes med 35% linoljefärg, 15% terpentin och 50% rå linolja. Eftersom att teaken i sig är så fet så tog det väldigt lång tid för grundfärgen att torka. Andra och tredje strykningen täcker bra men det finns "ådror" i teaken som har lite röda nyanser. Det är precis som att linoljefärgen löser upp dessa ådror så att den röda färgen tränger igenom. Drar jag fingret i det röda så får jag en färgton som går i rosa.
Jag kommer att behöva minst 2 strykningar till men frågan är om det räcker. En tanke var att lägga ett tunt lager schellack på ådrorna för att stänga dem inne men det känns inte rätt.
Någon som har erfarenhet av att måla på teak och som kan lämna några tips på hur jag bör gå vidare?
Se bilder!
/Fredrik
Jag håller på att måla ett par teakdörrar men blir inte nöjd med resultatet. Teaken var sedan tidigare obehandlad och grundstrykningen gjordes med 35% linoljefärg, 15% terpentin och 50% rå linolja. Eftersom att teaken i sig är så fet så tog det väldigt lång tid för grundfärgen att torka. Andra och tredje strykningen täcker bra men det finns "ådror" i teaken som har lite röda nyanser. Det är precis som att linoljefärgen löser upp dessa ådror så att den röda färgen tränger igenom. Drar jag fingret i det röda så får jag en färgton som går i rosa.
Jag kommer att behöva minst 2 strykningar till men frågan är om det räcker. En tanke var att lägga ett tunt lager schellack på ådrorna för att stänga dem inne men det känns inte rätt.
Någon som har erfarenhet av att måla på teak och som kan lämna några tips på hur jag bör gå vidare?
Se bilder!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Fredrik
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Jag har hört att man inte ska måla på teak alls, om jag inte hört fel är det ett så kallat "Fett" träslag, och måla på fett blir aldrig bra.
Å andra sidan har man teak på båtar, och dom brukar man ju lacka/fernissa överallt.
Å andra sidan har man teak på båtar, och dom brukar man ju lacka/fernissa överallt.
Jag ställde frågan till färghandlarn och de sade att det skulle gå bra. Däremot tror jag inte att de rekommenderar rå linolja till grundstrykningen men det förstod jag först då det var försent! Hoppas att det inte är det som ställer till det?!
När man fernissar/lackar teak i en båt börjar man normalt med ett lager eller två med kokt linolja utblandat med förtunning så den tränger in i träet. Efter att oljan har härdat (oxiderat) börjar man lacka med utspädd fernissa. 7-10 lager brukar gå åt. Det trä som är utomhus bättras sedan varje år genom att matta upp ytan lite lätt med sandpapper och sedan ett eller två lager fernissa.
Det är ju svårt att få fäste på teak. Jag har aldrig sett teak som är målad på en båt, däremot ar det vanligt med helt obehandlat teak utomhus.
Det är ju svårt att få fäste på teak. Jag har aldrig sett teak som är målad på en båt, däremot ar det vanligt med helt obehandlat teak utomhus.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag funderade just på varför ju hade spätt ut med rå linolja - det torkar ju aldrig. Hur som helst, teak är ett elände att måla. Oavsett färg, så skulle jag själv ha börjat med att tvätta ur med sprit eller annat lösningsmedel. Typ gnida med trasa tills det slutar att färga av sig. Då har man i alla fall fått väck de starkaste tanninerna.Bogge2 skrev:
Mmm, den råa linoljan var nog ett misstag. Rå linolja brukar jag använda till grubdmålning av tex fur utomhus och då torkar det ganska snabbt.
Frågan är hur man gör bäst nu, schellacka över missfärgningen och måla igen, eller tvätta med lösningsmedel där det blöder igenom och sen måla... vad tror ni?
Frågan är hur man gör bäst nu, schellacka över missfärgningen och måla igen, eller tvätta med lösningsmedel där det blöder igenom och sen måla... vad tror ni?
Att schellacka ovanpå en färg som inte är genomtorr tror jag bara skapar mer problem + att när gulningen har börjat vandra i färgfilmen så blir det svårt att blocka ordentligt. Jag skulle börja om från början - skrapa ner, tvätta rent, grunda upp och låt torka ordentligt, lägg på nästa sväng och låt även denna torka ordentligt. Med lite tur så isolerar detta resterande missfärgning.
Jag tror som du att det är teaken i sig som är fet och den råa linoljan som ställer till det. Jag målar också med rå linolja i färgen utomhus på fur och gran men på teak blir det troligen för fett och tar mycket längre tid att torka. Jag tror inte det funkar med schellack utan jag tror du måste ha tålamod och låta de undre lagren verkligen härda helt och det tar nog ett tag.
När färgen är helt genomhärdad så kan du göra en eller två strykningar till. Fortsätter du stryka nu kommer färgen bli ett tjockt lager och inte gå in i virket som den ska. Det är nog också av högsta vikt att måla tunt när du målar.
När färgen är helt genomhärdad så kan du göra en eller två strykningar till. Fortsätter du stryka nu kommer färgen bli ett tjockt lager och inte gå in i virket som den ska. Det är nog också av högsta vikt att måla tunt när du målar.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden