Hej,
det finns ett antal trådar om målning av MDF. Jag har läst på och testat min variant och jag är skitnöjd.
Jag har använt Anza målardyna. Ytan känns mer som microfiberduk än en kortklippt katt.
Jag stoppar ena sidan av dynan i färgpytsen och stryker i långa drag först i mitten av skivan. Mot kanten med den delen av dynan som inte var i pytsen så att det inte blir för mycket där och rinner över. När hela skivan är struken så går jag över på tvären i oavbrutna drag. Till sist drog jag över kanten för att suga upp eventuellt överskott.
Torka över natten vid 12 C i källaren. Vet inte om temperaturen har betydelse men jag har spätt både grund och täck med 10% vatten.
Slipning gjorde jag enbart med 360 papper med slipkloss för hand. Annars försvinner färgen. Och det gjorde den vid kanterna i alla fall.
Men nu efter 10 dagar är jag nöjd!

Ett par bilder:

Målad MDF-hylla med slät yta och spegelreflektioner, inget apelsinskal synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad MDF-skiva utan apelsinskal, speglar rum med slät och jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad MDF-hylla med slät yta och spegelreflektioner, inget apelsinskal synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad MDF-skiva utan apelsinskal, speglar rum med slät och jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser att speglingar är helt utan apelsinskal.
 
  • Gilla
Fred_HL och 1 till
  • Laddar…
Vilken färg rekommenderar du kompis? Vattenbaserad?
 
Flügger grund och Flügger interiör 50 täck använde jag.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Ok det är samma som jag använder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.