9 957 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Måla lättbetong
Kanske inte en bra idé men Den Krassa Verkligheten börjar allt mer göra sig påmind och man börjar nagelfara alla delar för att dra ner Kostnaden: Läste idag i ett gammalt nr av Hus och hem om en Lundensare som målat sitt murade lättbetonghus med äggoljetempera.
Såg faktiskt inte så hopplöst ut som man kunde tro på bilderna.
Någon som har någon erfarenhet? Lättbetong suger väl en del vatten så jag antar att färgen måste ha egenskap att skydda betongen från fuktinträgning, samtidigt som den ej hindrar utträde av fukten.
( Iofs avslutades artikeln med en anmärkning om att det flagnade... )
Såg faktiskt inte så hopplöst ut som man kunde tro på bilderna.
Någon som har någon erfarenhet? Lättbetong suger väl en del vatten så jag antar att färgen måste ha egenskap att skydda betongen från fuktinträgning, samtidigt som den ej hindrar utträde av fukten.
( Iofs avslutades artikeln med en anmärkning om att det flagnade... )
den som målar sitt hus med äggoljetempera har nog inte tänkt över sitt val så noga. det är en färg som tar oerhört lång tid innan den härdat ut alla onyttiga ämnen. var med o byggde om vårt kära rådhus här i staden o naturligtvis fanns det en "kunnig" arkitekt som förklarade att det är det bästa som finns o att färgen ger en sån vacker lyster. att hon sen inte kunde se skillnad på äggoljetempera o annan tempera färg är en annan historia. men vi som målade med färgen for väldigt illa. kliade, ögonen rann osv. sen har halva rådhuspersonalen plötsligt drabbats av mystiska allergier osv. kontentan av det hela var att vi fick måla om hela rasket en gång till. (glad skattebetalare)
Det där är helt sant Johan, man kan bedra sig gott på alla "gamla goda" färger. Min svåger som sysslar med fönster gav mig en rejäl avhyvling när jag pep om att jag nog ville ha "gammal god linoljefärg"..
Han menade att den färgen har överlevt sig själv. Anledningen till att detaljerna som målats med den hållt så länge är att på den tiden var linoljefärgen full med bly, tenn och andra giftiga godsaker. Klart att trät klarade sig bra, det var väl ingen röta som överlevde en sån omgång. Idag är det en medioker produkt som bara kritar efter ett tag - om man får på den rätt, får man på den fel så lossnar den i sjok..
Han rekommenderar alkydoljefärg av god kvalitet idag.
Det är inte alltid det gamla goda som är bäst...bara ibland.
Han menade att den färgen har överlevt sig själv. Anledningen till att detaljerna som målats med den hållt så länge är att på den tiden var linoljefärgen full med bly, tenn och andra giftiga godsaker. Klart att trät klarade sig bra, det var väl ingen röta som överlevde en sån omgång. Idag är det en medioker produkt som bara kritar efter ett tag - om man får på den rätt, får man på den fel så lossnar den i sjok..
Han rekommenderar alkydoljefärg av god kvalitet idag.
Det är inte alltid det gamla goda som är bäst...bara ibland.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
linoljefärger har ofta en tendens till o bli missfärgade, de mattas även väldigt fort. förövrigt är den jobbig o måla med, minst tre lager väldigt tunt. stryker du aldrig så lite för tjockt spjälkar den sig o blir "skrynklig". nästan enbart nackdelar med andra ord.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden