Tänkte måla mina luckor. Funderar på hur man gör det smidigast.
Tvätta först med målartvätt och sedan rugga upp ytan med sandpapper. Först en täckgrund och sedan två lager med färg.
Hur staplar man dom smidigast medans man gör det själv hemma i köket. Att lägga alla på golvet är nog bäst men vi bor rätt så trångt. Jag tänker att man målar några liggande och sedan ställer dom mot varandra så fort ett lager torkat med ngn distans. Och sedan kan man ta ev missar när dom sitter uppe. Och att utsidan målas när luckor är hängda.
Eller finns det ngt smidigare sätt?
Använder skumroller för att få en så fin yta som möjligt.

Måla allt liggande om du kan. Och avvakta ett par dygn åtminstone innan du lägger ihop dem mot varandra, även med distanser. Det blir märken. Så var det när jag målade garderobsdörrar i alla fall, kan hända att du hittar bättre färg :D

Skumroller är nog bra, men lite lurigt att inte få bubblor i färgen. Kräver rätt mängd färg på ytan och i rollern, så lite övning är bra.

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
jag körde en kombination med att ha dom liggande ner och målade sista lagren när dom satt upp.
Det gick bra.
Konsten är att få hela luckan målad samtidigt. Flödigt utan att det rinner.

Funderar på att måla mina med Tre Stjerner golvfärg som flyter ut väldigt bra och är mycket stark

J
Är de helt uteslutet att ta de till lackverkstaden?
Merkostnaden är inte så stor om du räknar bort dina inköp för färg och penslar etc. och du får ett resultat som är svårt att åstadkomma hemma. Min erfarenhet är att lackverkstadens färg sitter fast bättre över tid och därav längre tid till nästa gång du behöver måla om luckorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.