Hej!
Vi ska måla om våra köksluckor och har tänkt oss en grå färg.
Vi väljer mellan NCS S1500-N och NCS S2000-N.
Jag har gjort en del efterforskningar men skulle se om någon hör kanske har ett kök/köksluckor i någon av kulörerna ovan och vill dela med sig av bilder.
Tack på förhand!
Vi ska måla om våra köksluckor och har tänkt oss en grå färg.
Vi väljer mellan NCS S1500-N och NCS S2000-N.
Jag har gjort en del efterforskningar men skulle se om någon hör kanske har ett kök/köksluckor i någon av kulörerna ovan och vill dela med sig av bilder.
Tack på förhand!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 954 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 954 inlägg
Grått är populärt! Sen beror det ju på vilket ljus och hur ljuset faller på köksluckorna. Besök Vedum, Ballingslöv eller någon annan köksutställning och titta på de grå nyanserna. Mörk grå är snyggt, den är inte för mörk och inte för ljus. Det är ju er smak vad ni tycker är snyyast som ninskall få efter.88vifren skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre tunna lager med en veckas torktid i mellan, målat med gnesta pensel. Luckorna var gulnade och av björk. Tog mej drygt två månader men är nu väldigt snyggt!
Testade med ljusare först men 25% svärta blev bättre och med lite (5%) gul så det inte blir så kallt. Dina exempel är neutrala (N) som kan bli åt det blåa-kalla hållet (lila...)
Redigerat:
Prova att googla på kulörnamnen, man kan få upp en hel del bilder.
Tack för hjälpen! Blev väldigt snyggt.G OMathson skrev:[bild] Vi är precis klara med samma jobb men valde Gysinge linoljefärg grön umbra 15% som ska vara ungefär som NCS S2502-Y.
Tre tunna lager med en veckas torktid i mellan, målat med gnesta pensel. Luckorna var gulnade och av björk. Tog mej drygt två månader men är nu väldigt snyggt!
Testade med ljusare först men 25% svärta blev bättre och med lite (5%) gul så det inte blir så kallt. Dina exempel är neutrala (N) som kan bli åt det blåa-kalla hållet (lila...)
S 1500-N är ganska ljust, speciellt i en lite glansigare snickerifärg kontra en matt väggfärg. Jag hade gått på S 2000-N av de två alt. ännu mörkare.
Köp provburkar och testa!
Köp provburkar och testa!
Vi var helt inne på den mörkare. Precis som du säger så uppfattade jag S 1500-N nästan vit i en del bilder.F falkn skrev:
Sen hittade vi några bilder där S 2000-N framstod som väldigt mörk, därav osäkerheten.
Jag avråder alltid folk att måla med kulörer som slutar på -N då dom ofta upplevs som kalla..Det är ju självklart en smaksak men 8 av 10 har dålig smak och att undvika -N gör det nog mycket finare. Mitt tips till dig är S1502-Y eller S2502-Y
Det är ju en förenkling. Har man lister och väggar i S 0502-Y så absolut, men har man neutrala vita på resterande bör man ha det på grå toner också.R robba5 skrev:
Hur menar du? De flesta gör tvärtom nu för tiden. All nyproduktion är t.ex. S 0500-N på väggar. All takfärg är generellt neutral (ca S 0300-N). Alla vitvaror och liknande detaljer är också rena vita.R robba5 skrev:
Vill man ha gulvitt kan man såklart ha det, men att benämna det neutrala som ett misslyckande är väldigt missvisande.
Jag ser det inte som missvisade, att välja kulör är en smaksak. Om man vill att det ska upplevas kallt kör på det.. Men om man skulle måla en vägg med S2000-N och väggen brevid med S2502-Y så vet jag att majorinten skulle föredra S2502-Y..F falkn skrev:Hur menar du? De flesta gör tvärtom nu för tiden. All nyproduktion är t.ex. S 0500-N på väggar. All takfärg är generellt neutral (ca S 0300-N). Alla vitvaror och liknande detaljer är också rena vita.
Vill man ha gulvitt kan man såklart ha det, men att benämna det neutrala som ett misslyckande är väldigt missvisande.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
På såna där luckor skulle jag iallafall kosta på en sprutlackering med 2k syrahärdande färg . Sitter mycket bättre och brukar inte vara jättedyrt heller.
Ska kika på dem. Har inte haft de i åtanke tidigare!R robba5 skrev: