Vi har haft en vattenläcka för 2,5 år sen i vår 60-tals villa. Huset har betongplatta men just väggarna är enligt ritningar byggda med lättbetongblock. Det förklarar (förmodligen) att vatten trängde upp efter en rejäl vattenläcka på ingående vatten som trängde in under huset. Nu har en tid gått och jag tänker att det inte blir värre (såvida det inte finns andra problem med grunden och dränering). Se bilder.
FRÅGA: Verkar det rimligt att kunna riva ner klinkertröskeln och måla om väggarna nu? Silikat-färg och man bör måla hela väggarna för bästa slutresultat? Andra tips att tänka på?

• Fuktskadad vägg med avflagning och mögelfläckar ovanför klinkergolv i 60-tals villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mögelfläckar nära golvet i en villa från 60-talet, visar tidigare vattenskada på grund av läcka, med kakelgolv i förgrunden.
    Skapa konto
  • Fuktskadad vägg med avflagad färg och missfärgningar nära golvet i 60-tals villa efter vattenläcka, omgiven av klinkergolv.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Det första att ta reda på är väl missfärgningen består av. Jag gissar på mikrobiell tillväxt. I så fall kan den blekas. Spruta eller pensla på Klorin spätt 1:5 i vatten. Upprepa några gånger med någon dags mellanrum till perfektion. Torka av med rent vatten när det ser bra ut.

Nu kan du överväga vad du ska måla med. Förslagsvis samma färg som det redan är målat med. Är det en vanlig väggfärg (akrylat) eller kanske en silikatfärg (som i själva verket vanligen är silikat blandat med akrylat.).

Alla andra vägar framåt är ju mycket större projekt och troligen inte till nytta.

• Gilla
PellePB
  • Laddar…
Magnus E K
Ser ingen anledning att ta bort klinkersockeln om det inte är så att den är på väg att lossna. Jag skulle heller inte bry mig om att bleka med klorin (eller något annat otrevligt) om det ska målas utan bara tvätta av och eventuellt skrapa/slipa lite.

• Gilla
PellePB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.