Hej alla proffs!
Är hemma i Norrland och tänkte överraska mamma genom att påbörja målning av hennes räcke på balkongen utomhus på huset. Hon har inte orken och pratat om att det är slitet.
Vad är best practice här och vilka steg behövs för en amatör?
Impregnerat virke och senast målat för 8-10 år sedan ca
Skrapar man all färg?
Kan man använda maskin?
Ny grund?
Tack på förhand!
Är hemma i Norrland och tänkte överraska mamma genom att påbörja målning av hennes räcke på balkongen utomhus på huset. Hon har inte orken och pratat om att det är slitet.
Vad är best practice här och vilka steg behövs för en amatör?
Impregnerat virke och senast målat för 8-10 år sedan ca
Skrapar man all färg?
Kan man använda maskin?
Ny grund?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "Skrapar färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Tänk på att linolja tar jädrans lång tid att torka.
Överväg att byta överliggaren bara till en med kupad ovansida. Då slipper du skrapning/slipning. Doppa kapytorna i träolja innan montering. Jag brukar ställa kapytorna direkt i oljehinken över natt.
Om du väljer tryckt virke så kanske du kan vänta ett år innan målning. Jag har valt otryckt virke och målat med kvalitets-fönsterfärg enligt färgtillverkarens anvisning.
Överväg att byta överliggaren bara till en med kupad ovansida. Då slipper du skrapning/slipning. Doppa kapytorna i träolja innan montering. Jag brukar ställa kapytorna direkt i oljehinken över natt.
Om du väljer tryckt virke så kanske du kan vänta ett år innan målning. Jag har valt otryckt virke och målat med kvalitets-fönsterfärg enligt färgtillverkarens anvisning.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det är också ett utmärkt alternativ.T Thomas_Blekinge skrev:Tänk på att linolja tar jädrans lång tid att torka.
Stolparna kan även snedsågas för naturlig avrinning.
Själv är jag lite svag för linolja och förmågan den har att rädda lätt murket virke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden