KnockOnWood skrev:
Jag har aldrig tvättat ett hus. Och varit husägare i exakt 40 år nu till sommaren.
Om det är samma hus är det kanske brunt? Måste väl vara den tåligaste kulören.

Jag hade ett vitt trähus i Göteborg innan. Det var målat med Teknos Oljetäcklasyr och fyfan, vilken skit... Den färgen tycks tappa sin skyddande yta rätt snart och då lyser träet nästan igenom.

Ska måla ett annat hus till sommaren. Förnodligen blir det vitt men Demidekk istället..

Marre666 skrev:
Men om du inte tvättat ditt hus på 40 år så har du inte heller målat på 40 år, du kanske köpt nytt å sålt det efter 8-10 år ����
Henri skrev:
Om det är samma hus är det kanske brunt? Måste väl vara den tåligaste kulören.
Som sagt, det nuvarande huset är målat i kulören Morgondis, Jotuns Demidekk.
Det förra var i någon blaskig beige färg, men vi målade om det med Jotuns Demidekk, Grendegul.
Det första huset hade sidiplattor när vi köpte det, men vi bytte till träfasad och en Nordsjö-färg som kallades Onsala någonting. Ljust gråblå. Var tydligen populär neråt Särö och Gottskär.

Flyttar ni aldrig och "byter upp" er?

Nej, jag har aldrig tvättat husväggar utvändigt, och kommer nog aldrig att göra det heller.
Vad bor ni i för miljöer egentligen? Nära kolkraftverk och sopförbränningsanläggningar?

Ber om ursäkt om detta låter lite elakt. Jag vet att alla har sitt kors att bära :o

• Gilla
wolw
  • Laddar…
Var det jag tänkte att du flyttat och därav sluppit att tvätta :) Vi köpte vårt vit putsade hus för cirka 6 år sedan " dödsbo " var rejält skitigt, så vi tvättade för cirka 5 år sedan, är fortfarande superfräscht, och vi skall faktiskt flytta / byta upp oss inom ett år till en gammal " rektorsvilla " från 1910, som är helt orenoverat inuti, dock nytt tegeltak :) Huset är på 320 m2 och kommer att bli ett rejält projekt :)

Rektorsvilla a 320m2 :

Skall målas med Demidekk Ultimate / lindgrön och vita foder samt knutar
Bergvärme Thermia G3 - 12 kw
Varsam renovering inuti med omslipade orginalgolv samt tapeter från Engelska tapetmagasinet

Ser redan fram emot detta projekt :)

Ps...bor förresten bakom en kärnvapenfabrik, så fasaden lyser om natten ;) hehe

Vi bor i ett enplanshus med stående träpanel i Göteborg. I dagens läge är det ljusblått och målat med Demidekk Ultimate. Inte tvättat på 2 år i min ägo men upplever inte det som skitet nu.

Redigerat:
Jag bor i ett gammalt vitt hus som ingen någonsin tvättat innan mig, innan jag tilläggsisolerade fasaden så såg jag till att tvätta av den så jag inte byggde in massa mögel och annat jox. Bild från innan tvätt samt en från efter tvätt. Dock, detta är från norrgaveln som innan vette mot en skog. Denna delen av huset byggdes 1969 och jag tvättade och panelade om den 2011, så om man låter huset vara otvättat i 42 år och det vetter mot en skog så blir det så. Den nya panelen som blev målad -11 ser fortfarande finfin ut tycker jag, kommer antagligen tvätta den i år eller nästa bara för att hålla den i gott skick. Personligen så tycker jag det ingår i underhållet att tvätta fasaden emellanåt, går klart fortare och är väldigt mycket billigare än att måla om! Men man behöver ju inte skrubba kåken varje vecka direkt, inte ens med vitt hus. :)

IMG_1475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1477.jpg
Skapa konto

• Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
Fliker in med en fråga. Hur jobbigt är det att tvätta ett hus? Hur lång tid tar det? Hur bär man sig åt förövrigt, högtryck eller skrubba för hand?

Tid beror ju på hur stort hus och hur smutsigt det är. Men tycker det går hyffsat fort, en dag kanske för en normal villa.

Du skrubbar för hand, är inte så bra att köra högtryck för att få bort smutsen, då trycker du in vatten i brädorna eller in vatten i skarvar och så. Spela sen av med vatten, då kan du väl ha en högtryck maskin men inte allt för nära.

Det borde väl gå bra att underhållstvätta husfasader med Yes. Läser dock att det anses olämpligt med tensider på fasadväggar. Om man spolar av noga med rent vatten efteråt borde väl tensiderna försvinna.

Jag kör med fasadtvätt.
Fasadtv%u00E4tt.jpg
Skapa konto

Och en mjuk tvättborste.
190-4-tvttborste.jpg

• Gilla
namor
  • Laddar…
Vi kör med Fasadtvätt från Alcro och en mellan-hård borste med skaft, sprutar på medlet och låter det verka 5-7 minuter sen borsta och sedan skölj av. Brukar gå smidigt om man gör det en molnig dag...

Omålat.png
Skapa konto

tvättning pågår.png
Skapa konto

tvättat.png
Skapa konto

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Risk att fasadtvättmedel är för starkt och etsar fönster samt skadar växtlighet förutom den målade ytan. När fasaden inte ska målas räcker det med ett mildare tvättmedel. Därför tanken på Yes diskmedel.

Håller delvis med, dock så är tex Alcro Delfin Allrent som vi använt biologiskt nedbrytbar och skadar inte växter däremot torkar den ut händer vid tvätt en hel dag, bra med gummi handskar, kan också ha en etsande effekt på fönster om man inte är försiktig när man lägger på medlet, samt att solen hjälper till att etsa fast på tex fönster...så en molnig dag samt var försiktig vid fönster, ingen fara om det kommer på fönstren bara att skölja av noga och sen bara fortsätta...fördelen mot Yes är att den skyddar mot påväxt ett tag framöver det gör inte Yes, men Yes är billigt och relativt bra :)

KnockOnWood skrev:
Henri: Vad skulle vara farligt med tensider?
Enligt uppgift skulle tensider orsaka dålig vidhäftning samt förstöra färgens härdning.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.