Byggahus.se

Måla gult tegelhus svart.

1. U
    Medlem · 470 inlägg
    Eftersom vi är hysteriskt trötta på det fula gula teglet har vi bestämt oss för att det är dax att byta färg. Många här som avråder att måla en ”underhållsfri” tegelfasad men ngt måste/ska göras.
    Huset är som sagt i gult tegel med övrigt i brunt. Vi har fastnat för en nästan helsvart lösning och har redan beställt svarta alu-fönster. Haft funderingar på att putsa huset men men tycker att målad tegel kan vara riktigt tjusigt!:ok:
    När vi var i färgaffären avrådde de oss eftersom svart silikatfärg kommer att se blå ut inom ett år eller två. Stämmer det? Finns det ngn här som målat tegel svart eller mörkt grått och nu har ngt/några år på nacken och vill dela med sig tar jag väldigt gärna emot erfarenheter och bilder.:giggle:
    Är det silikatfärg som gäller här i sverige eller finns andra bättre alternativ?
    Läst på amerikanska sidor att de betsar teglet men blir inte riktigt klok på om det är samma sak som silikat eller en helt annan produkt?
    Fick förslaget i en färgaffär att måla med Falu rödfärg (svart) då det skulle hålla bättre?
    (Han sade ärligt att jag gärna fick köpa färgen av honom men att han inte rekommenderade samt inte tog ngt ansvar för hållbarhet eller resultat.)
    1B4F6FFF-83A1-44D4-8E34-1DC21BA2843E.jpeg

2. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 863 inlägg

1977bjorn

Hobbysnickare
    Vi målade vårt hus med färg från:

https://www.sto.se/s/c/a0K2p00001KCHMmEAP/facade

tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
    Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
    Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så :)

Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.

• Laddar…
  3. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Hittar ingen bild på huset nu, men kan fixa imorgon så du ser hur det kan bli :)

• Laddar…
  4. U
    Medlem · 470 inlägg
    Tackar för svar!
    10 år låter väldigt bekvämt och bra och jag betalar gärna lite mer för bra kvalitet. (y) Ska absolut kolla upp sto.se

• Laddar…
  5. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
  6. U
    Medlem · 470 inlägg
    Jäklar så snyggt!:ok::surprised:(y)
    Litar på det d
    Jäklar vad snyggt! :ok::surprised:(y)
    Litar på vad du säger men orkar och vill du får du gärna ta en ny bild och lägga upp. I färgaffären sade de att färgen blir solblekt så gärna en bild i söderläge eller där solen står på mkt. :giggle:

7. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    Här är några ”nya” bilder. Färgen håller sig bra. Fasaden är lite dammig av gammalt pollen, så den är marginellt ljusare nu än när den var nymålad. Ej blekt dock.

• Laddar…
  8. U
    Medlem · 470 inlägg
    Strålande!!:D
    Tack för all din hjälp @1977bjorn. Blir att ringa sto och få en offert inom det närmsta. :ok:

• Laddar…
  9. A
    Medlem · 2 inlägg

A.Nygren87

Medlem
    Asså de där vart läskigt snyggt, min fru vart störtkär i färgen ni målade.. ni har inte möjligtvis färgkoden kvar?

10. 1977bjorn

1977bjorn

Hobbysnickare
    kollar när jag kommer hem , kanske

11. A
    Medlem · 2 inlägg

A.Nygren87

Medlem
    Tror de kan bli jävligt bra med eran nyans ☺️

12. N
    Husägare · Stockholm/Bromma · 1 137 inlägg

neo11

Husägare
    Kalkfärg weber 249 eller 246, då är ju huset fortfarande duffusionsöppet.
    Och man kan göra vad man vill sen.

13. M
    Medlem · 6 inlägg

Marie Nilodahl

Medlem
    hej! Vi vill också måla om vårt mexitegelhus i svart/mörkgrå. Vilken typ av färg från STO har ni använt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.