Eftersom vi är hysteriskt trötta på det fula gula teglet har vi bestämt oss för att det är dax att byta färg. Många här som avråder att måla en ”underhållsfri” tegelfasad men ngt måste/ska göras.
Huset är som sagt i gult tegel med övrigt i brunt. Vi har fastnat för en nästan helsvart lösning och har redan beställt svarta alu-fönster. Haft funderingar på att putsa huset men men tycker att målad tegel kan vara riktigt tjusigt!
När vi var i färgaffären avrådde de oss eftersom svart silikatfärg kommer att se blå ut inom ett år eller två. Stämmer det? Finns det ngn här som målat tegel svart eller mörkt grått och nu har ngt/några år på nacken och vill dela med sig tar jag väldigt gärna emot erfarenheter och bilder.
Är det silikatfärg som gäller här i sverige eller finns andra bättre alternativ?
Läst på amerikanska sidor att de betsar teglet men blir inte riktigt klok på om det är samma sak som silikat eller en helt annan produkt?
Fick förslaget i en färgaffär att måla med Falu rödfärg (svart) då det skulle hålla bättre?
(Han sade ärligt att jag gärna fick köpa färgen av honom men att han inte rekommenderade samt inte tog ngt ansvar för hållbarhet eller resultat.)
Huset är som sagt i gult tegel med övrigt i brunt. Vi har fastnat för en nästan helsvart lösning och har redan beställt svarta alu-fönster. Haft funderingar på att putsa huset men men tycker att målad tegel kan vara riktigt tjusigt!
När vi var i färgaffären avrådde de oss eftersom svart silikatfärg kommer att se blå ut inom ett år eller två. Stämmer det? Finns det ngn här som målat tegel svart eller mörkt grått och nu har ngt/några år på nacken och vill dela med sig tar jag väldigt gärna emot erfarenheter och bilder.
Är det silikatfärg som gäller här i sverige eller finns andra bättre alternativ?
Läst på amerikanska sidor att de betsar teglet men blir inte riktigt klok på om det är samma sak som silikat eller en helt annan produkt?
Fick förslaget i en färgaffär att måla med Falu rödfärg (svart) då det skulle hålla bättre?
(Han sade ärligt att jag gärna fick köpa färgen av honom men att han inte rekommenderade samt inte tog ngt ansvar för hållbarhet eller resultat.)
Vi målade vårt hus med färg från:
https://www.sto.se/s/c/a0K2p00001KCHMmEAP/facade
tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så
Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.
https://www.sto.se/s/c/a0K2p00001KCHMmEAP/facade
tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så
Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.
Tackar för svar!1977bjorn skrev:
Vi målade vårt hus med färg från:
[länk]
tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så
Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.
10 år låter väldigt bekvämt och bra och jag betalar gärna lite mer för bra kvalitet.
Hittade lite gamla bilder, för och efter. Numera har vi vita fönster och lite annat, men du ser färgen på teglet åtminstone. 
det var 2013, så bara 9 år sedan. Skulle tro att det ledigt håller i 9 år till dock…
det var 2013, så bara 9 år sedan. Skulle tro att det ledigt håller i 9 år till dock…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäklar så snyggt!


Litar på det d



Litar på vad du säger men orkar och vill du får du gärna ta en ny bild och lägga upp. I färgaffären sade de att färgen blir solblekt så gärna en bild i söderläge eller där solen står på mkt.
Litar på det d
Jäklar vad snyggt!1977bjorn skrev:
Litar på vad du säger men orkar och vill du får du gärna ta en ny bild och lägga upp. I färgaffären sade de att färgen blir solblekt så gärna en bild i söderläge eller där solen står på mkt.
Här är några ”nya” bilder. Färgen håller sig bra. Fasaden är lite dammig av gammalt pollen, så den är marginellt ljusare nu än när den var nymålad. Ej blekt dock.
Strålande!!1977bjorn skrev:
Tack för all din hjälp @1977bjorn. Blir att ringa sto och få en offert inom det närmsta.
hej! Vi vill också måla om vårt mexitegelhus i svart/mörkgrå. Vilken typ av färg från STO har ni använt?1977bjorn skrev:
Vi målade vårt hus med färg från:
[länk]
tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så
Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.
Hej, hur ser er fasad ut I dag med denna behandlingen? Kan du ladda upp en bild? Tack på förhand, mvh M1977bjorn skrev:
Vi målade vårt hus med färg från:
[länk]
tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så
Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.
N neo11 skrev:
Hej, nu vet jag det var länge sen men hur många lag fick måla på den strukturerade tegel facaden? Tack på förhand.vh. Maja1977bjorn skrev:
Vi målade vårt hus med färg från:
[länk]
tror inte det var silikat, men kolla med dem, de kan sina grejjer. Färgen var dessutom brytbar till vad som helst. Färgen har suttit i 10 år nu utan problem.
Vi borstade bara bort smuts och spindelväv och målade. Vårt tegel är dessutom som bilden visar, vilket gjorde det ordentligt svårt att få det att täcka. Gick inte att rolla. Fick stå och hand-dutta. Tog 2 dagar.
Att döma av dina bilder ser det ut att gå att rolla, så det kanske går snabbare, typ en dag eller så
Färgen var ganska dyr om jag kommer ihåg rätt. Men, gör man jobbet själv så blir det inte så farligt. Tror jag hamnade på 10K ungefär.
Klicka här för att svara




