Hej.

Jag har i helgen skruvat upp ett nytt innertak i badrummet. Hela badrummet genomgår en renovering, och jag har koll på det mesta av jobbet. Dock är jag lite osäker på vad som kan vara bästa teknik idag för att måla ett gipstak. Jag vet att tidigare så har jag använt microlit efter att man spacklat och slipat. vet att det var jäkligt pilligt att få till men blev ett bra resultat i slutändan. Är det fortfarande microlit som gäller? eller skall man ev använda någon annan teknik för innertak i just våtrum?

Mvh.
Peter

Jag är inte 100 säker, men går det inte bra med först spackla skruvhål, och sedan måla med våtrumsfärg?

Vi fick rådet i färgaffären att spackla och slipa och sedan använda Alcros system för våtrum (ngn grundfärg och sedan våtrumsfärg). Än så länge funkar det bra, får väl se om några år.

/ama

Hej.
Tack för svaren.
Jo, jag har tänkt att använda både primer och vidhäftning i taket också. Vad jag mest funderade på om det var Microlit man använder idag också för att så att säga få absolut planaste ytan, eller om det ev. är någon annan teknik man använder. Well det får väl bli vad dem i affären rekomenderar. Tycker bara att det är skönt att få ev. tips och respons från annat håll innan man går till handlaren och slantar upp för massa materiel man egentligen inte behöver. :-)

Vi spacklade med våtrumsspackel i skruvhålen och sen målade vi med vanlig färg, fast blank i stället för matt som i tex sovrummen. Funkar fin-fint!

/D

Du ska väl inte ha primer och tätgummi i taket?? Bara på väggarna och golvet hoppas jag. Microlitväv är mest en estetisk fråga och lite armerande. Varför man målar tak i våtrum med ett våtrumssystem förstår jag inte om det inte är lågt i tak och man stänker jättemycket. Annars räcker det med en bra kvalitet med väggfärg i glans 20-25. Självklart vill Alcrobutiken sälja sin Intensiv, den kostar väl 4 ggr mer än vanlig färg... ;)

Glömde en sak, givetvis ska du spackla med våtrumsspackel och använda våtrumslim om du sätter Microlit.

Nja. tätgummi är jag själv osäker på, tänkte mer på primer. och detta mest för att känna att det är säkert. Har två små barn som kan stänka rätt friskt, Vidare så har jag sänkt taket till 2.35 Så min tanke var att primer i taket kan inte skada, men om det inte behövs så är ingen gladare än jag att slippa stryka på det i taket.
Självklart använder jag våtrumsspackel, och har resten av produkterna, flytspackel, primer, tätskikt, fix, fog osv i Casco´s serie.

Om barnen stänker mycket så är det bättre att måla taket med våtrumsfärg för att få en tålig yta ytterst i stället för att som du funderar på att täta under färgen med fuktspärrsprimer. Vanlig färg kan bli fläckig av vatten även om du tar en 20-glans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.