26 037 läst ·
11 svar
26k läst
11 svar
Måla gipsputs/C-bruk i källare-när och hur?
Renoverar källare.
Innerväggar putsade med gipsbruk (Gypsum).
Ytterväggar (inne i källaren) putsade med C-bruk.
Putsning gjordes för 2 dygn sedan.
Undrar:
Vad är bäst att måla på dessa väggar?
Bör det vara silikat överallt?
Bästa märket av silikat färg?
Hantverkaren sa att det var OK med vanlig färg på innerväggar, vad tror ni?
När kan man måla?
Måste det vara helt torrt?
Är det rimligt 1 vecka efter putsning om vi vädrar rejält...?
Ska ytan slipas innan?
Primer eller annat innan?
Tacksam för råd!
Innerväggar putsade med gipsbruk (Gypsum).
Ytterväggar (inne i källaren) putsade med C-bruk.
Putsning gjordes för 2 dygn sedan.
Undrar:
Vad är bäst att måla på dessa väggar?
Bör det vara silikat överallt?
Bästa märket av silikat färg?
Hantverkaren sa att det var OK med vanlig färg på innerväggar, vad tror ni?
När kan man måla?
Måste det vara helt torrt?
Är det rimligt 1 vecka efter putsning om vi vädrar rejält...?
Ska ytan slipas innan?
Primer eller annat innan?
Tacksam för råd!
I och med att det är en källare skulle jag nog köra med silikatfärg överallt, framförallt även för framtida förbättringar då det annars kan vara svårt att komma ihåg vilken färg man använt var. Silikatfärgen har en enkel uppbyggnad så det spelar nog ingen roll vilket märke du använder.
Gipsbruket torkar snabbare än C-bruket. Det brukar stå på säckarna hur lång torktiden är, men en vecka för gipset är helt ok, om inte källarluften är väldigt fuktig.
Om ytorna skall slipas eller inte är en ren smaksak. Om du målar med silikat ska du inte prima innan målningen, speciellt inte på C-bruket.
Gipsbruket torkar snabbare än C-bruket. Det brukar stå på säckarna hur lång torktiden är, men en vecka för gipset är helt ok, om inte källarluften är väldigt fuktig.
Om ytorna skall slipas eller inte är en ren smaksak. Om du målar med silikat ska du inte prima innan målningen, speciellt inte på C-bruket.
Redigerat:
C-bruk brukar ta c:a en månad för att härda igenom. Hur snabbt man kan börja måla vet jag inte.
Maxit är en tillverkare du kan höra med. Deras produkter säljs genom Weber:
http://www.weber.se/
Annars kan du också ringa någon välrennomerad byggmarknad, typ Ekesiöö. http://www.ekesioo.se/
Maxit är en tillverkare du kan höra med. Deras produkter säljs genom Weber:
http://www.weber.se/
Annars kan du också ringa någon välrennomerad byggmarknad, typ Ekesiöö. http://www.ekesioo.se/
Vi målade den ena av våra putsade källarväggar med silikatvägg för 1½ år sedan, detta är en gjuten 30-tals vägg. Övriga gjutna innerväggar (också original 30-tal) samt nya lekaväggar på modern platta målades med vanlig väggfärg, har fungerat bra så långt. Vi hade putsat alla väggarna, och vill nog minnas att det tog mer än en vecka innan avfuktaren började släppa lite mindre vätska.
Redigerat:
Silikatfärg är ett bra alternativ, den är till största delen mineralisk och klarar av den ofta lite fuktigare miljön bättre än till exempel något akrylatbaserat.
KC-färg är också ett alternativ men silikat är antagligen en enklare lösning för dig...
Räkna med 4 veckor på C-bruk, det är inte bara en fråga om torkning utan även om härdning...
Bäst tillverkare på silikat?
Kolla upp vilken av dem som har minst organisk tillsats i sin färg alternativt vem som har lägst ångduffisionsmotstånd (Sd-värde), det ska vara så lågt som möjligt...
När du har putsat väggarna med mineraliska material så kan jag tycka det skulle vara ganska dumt att måla med en organisk färg. Håll fast vid den inslagna vägen, det är mitt tips!
KC-färg är också ett alternativ men silikat är antagligen en enklare lösning för dig...
Räkna med 4 veckor på C-bruk, det är inte bara en fråga om torkning utan även om härdning...
Bäst tillverkare på silikat?
Kolla upp vilken av dem som har minst organisk tillsats i sin färg alternativt vem som har lägst ångduffisionsmotstånd (Sd-värde), det ska vara så lågt som möjligt...
När du har putsat väggarna med mineraliska material så kan jag tycka det skulle vara ganska dumt att måla med en organisk färg. Håll fast vid den inslagna vägen, det är mitt tips!
När jag var på färghandels så kollade jag in silikatfärg och vilka kulörer man kunde bryta i. Säljaren rekommenderade då putsfärg (Jotun) och menade på att denna var bättre eftersom fukten endast kunde gå "åt ett håll" med den, till skillnad från silikat som lät fukt vandra åt båda hållen. Någon som kan förklara lite närmare? Jag tyckte det lät konstigt, eftersom jag fått höra att man vill ha in fukten i källarluften från källarväggarna, för att kunna transportera bort den (med frånluft eller avfuktare).
Silikatfärg släpper åt båda håll men enbart ånga och släpper ingen vatten genom - perfekt för källare och om man vill ha färg som "andas" och med tvättbar yta. Hur dom organiska utefärger funkar vet jag ej men skulle akta mej för dem. Har bra erfarenheter av silikatfärg i källare och det kan jag rekommendera.Hell00 skrev:När jag var på färghandels så kollade jag in silikatfärg och vilka kulörer man kunde bryta i. Säljaren rekommenderade då putsfärg (Jotun) och menade på att denna var bättre eftersom fukten endast kunde gå "åt ett håll" med den, till skillnad från silikat som lät fukt vandra åt båda hållen. Någon som kan förklara lite närmare? Jag tyckte det lät konstigt, eftersom jag fått höra att man vill ha in fukten i källarluften från källarväggarna, för att kunna transportera bort den (med frånluft eller avfuktare).
Vänta med att måla på färsk puts så länge du orkar vänta ... 2-3 månader? Jag har målat ( med beckers silikat) för tidigt och färgen har tyvärr lossnat på mina några veckors färska putslagningar. Tyvärr har silikatfärger tillsatser och är "tjocka" för att täcka på en gång och det gör dom känsliga för färsk puts, tror jag. Nu har det slutat fjälla och det ser inte bra ut . Lär av mina fel och vänta med målning så slipper du måla om ...
Vi har redan haft färger som andades bara åt ett håll dvs öppnade för fukt när det var varmt ute och stängde till vid kyla så att virket ruttnade under färgytan. Nu finns det organiska putsfärger anpassade för frigolitskivor/putsskivor och jag har svårt att tänka att de funkar bra på normal mineralisk puts inomhus. Silikatfärg är säkrare och utprovat kort, tycker jag.
Varför rekommenderas det organiska färger för K, K-C putsade källarväggar fattar jag verkligen inte. Har fått samma förslag som TS när jag frågade en gång i tiden då gipsskivor var standard till och med i källare och ingen putsade sina källarväggar. Kollade på burken att det fanns ingen vattenglas i och ställde burken tillbaka. Kanske bäst att inte fråga om man redan vet vad man ska ha ?
Ni som har bra erfarenheter av silikon - och annat i plast i era källare ... dela av er med sina erfarenheter !!!!!! så jag inte kör hela tiden i samma silikat -spår
gaia
Lyssna på Gaia...!
Det hade jag gjort!
Helt korrekt (och logiskt) att man bör vänta med att måla tills putsen torkat ordentligt.
Räkna med minst en månad/cm ny puts så bör du vara säker.
Varför man alltid rekommenderar organiska färger till sådant kan man undra, jag skulle gissa på att det är för att de är så lätta att måla med för en ovan hemmafixare...?
Som Gaia också påpekar så har de gjort allt vad de kan för att göra silikatfärgen så "lättanvänd" som möjligt men riktigt lika "tjocka" som de organiska är de ju inte (inte ännu i alla fall)...
Och detta med diffusionsöppna färger, såvitt jag vet är det så att alla färger som släpper ut ånga (ångdiffusion) är "diffusionsöppna". Och stänger inne ånga är det inte många putsfärger som gör... Frågan är inte om de är diffusionsöppna utan HUR diffusionsöppna de är...
Tänk dessutom på att det inte är bara ånga som man ska tänka på, i källare finns ju något som kallas för markfukt... Och innan det förångats kan färgen vara hur diffusionsöppen den vill, vattnet stannar bakom färgen i vilket fall...!
Men när det gäller "diffusionsöppenhet":
Kolla det sk Sd-värdet (ångdiffusionsmotstånd) på de förslagen du får i butiken, ju lägre värde ju bättre. Beckers silkatfärg (eftersom att den nämndes tidigare har Sd-värde för vattenånga "Sd 0,14m" (gäller dock endast vit kulör). Flügger säger sig ha "Sd: 0,004".
Flera andra säger ingenting(inte på nätet iaf)...
Kika runt, fråga och var en riktigt jäkla frågvis kund! Annars får man inte veta...
Det hade jag gjort!
Helt korrekt (och logiskt) att man bör vänta med att måla tills putsen torkat ordentligt.
Räkna med minst en månad/cm ny puts så bör du vara säker.
Varför man alltid rekommenderar organiska färger till sådant kan man undra, jag skulle gissa på att det är för att de är så lätta att måla med för en ovan hemmafixare...?
Som Gaia också påpekar så har de gjort allt vad de kan för att göra silikatfärgen så "lättanvänd" som möjligt men riktigt lika "tjocka" som de organiska är de ju inte (inte ännu i alla fall)...
Och detta med diffusionsöppna färger, såvitt jag vet är det så att alla färger som släpper ut ånga (ångdiffusion) är "diffusionsöppna". Och stänger inne ånga är det inte många putsfärger som gör... Frågan är inte om de är diffusionsöppna utan HUR diffusionsöppna de är...
Tänk dessutom på att det inte är bara ånga som man ska tänka på, i källare finns ju något som kallas för markfukt... Och innan det förångats kan färgen vara hur diffusionsöppen den vill, vattnet stannar bakom färgen i vilket fall...!
Men när det gäller "diffusionsöppenhet":
Kolla det sk Sd-värdet (ångdiffusionsmotstånd) på de förslagen du får i butiken, ju lägre värde ju bättre. Beckers silkatfärg (eftersom att den nämndes tidigare har Sd-värde för vattenånga "Sd 0,14m" (gäller dock endast vit kulör). Flügger säger sig ha "Sd: 0,004".
Flera andra säger ingenting(inte på nätet iaf)...
Kika runt, fråga och var en riktigt jäkla frågvis kund! Annars får man inte veta...
ju man känner sej så dum när man står i butiken och vill ställa kloka frågor men har ingen referens vilken sd-värde man ska gå efterDanNym skrev:Och detta med diffusionsöppna färger, såvitt jag vet är det så att alla färger som släpper ut ånga (ångdiffusion) är "diffusionsöppna". Och stänger inne ånga är det inte många putsfärger som gör... Frågan är inte om de är diffusionsöppna utan HUR diffusionsöppna de är...
Ang markfukt så har jag en moderat fuktvandring genom golv och nedre väggkant ( yttre och vissa inre väggar) som ändå ställde till fuktskador när kalkputsen på väggarna målades med plastfärgen en gång i tiden och skador efter det lagades med cementspackel - utfört säkert enligt råd från en och annan som viste bäst.
Jag letade länge efter kunskap om hur man ska reparera rätt så markfukten blir hanterbart. Alla tjatade på mej att det är högsta tid för omdränering av en 70 år gammalt hus osv enl. den allmäna dräneringshysteri som råder. Jag trodde inte på att jag har fel på dräneringen då huset står på en sand-och-grusbacke och jag har ingen stående eller återkommande vatten på källargolvet. Att gräva runt huset var det sista som lockade mej. Man får ont i ryggen bara man tänker på det
No ja, det var faktiskt danska byggråd-sidor som ledde mej på rätt spår. Ta bort plastfärgen, ta bort cementlagningar, reparera kalkputsen med kalkputs, vänta tills putsen härdat och måla med kalkfärg, eller silikatfärg. Jag valde en silikatfärg som importerades från utlandet eftersom det var magert utbud i Sverige på den tiden och jag fick förslag på alla möjliga putsfärger ... utom silikatfärg. Jag tror att Silikatfärgen var reserverad för yrkesmålarna på den tiden. Tror att det var 7 år sen jag har fixat min källare och markfukten har nu inga hinder att vandra ut utan att skada. Och den märks inte heller fast jag vet att den finns för jag har ingen fuktspärr varken under källargolven eller väggsulor. Ingen gammalt hus har det!
Många bestämmer sej att dränera om oftast i onödan och isolera källarvägar samtidigt och det är ju inte bortkastade pengar för isoleringen gör ju nytta. Men om någon tror att nu kan väggarna målas med vanlig innefärg och att man kan använda trä, trägolv , spånskivor och gipsskivor i källaren så vill jag gärna att dom tar kontakt med mej om ca15-20 år och berättar hur det gått
Oj , nu blev det igen en lång följetong ..... igen
gaia
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Målad easy cover - hur mycket mer förjobb krävs på OSB-skiva?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur målar ni spegel i lucka?
Möbelsnickeri -
Måla om braskamin
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur ska jag måla dessa väggar i källaren? Puts, gipsputs och gammal färg
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla målad glasfiberväv med gipsputs?
Fyllnadsmassor