Håller på att snickra ett litet skåp i furu till att ha borr till pelarborren i. Tänkte öva lite inför kommande köksbygge och måla det med linoljefärg. Har gjort en spegel i furuplywood som jag tänkte ha flytande i spåret i luckramen. Funderar på om det är bäst att måla spegeln först, sedan limma ramen och måla den (påvekar då passningen i spåret), eller om man ska limma och sedan måla hela luckan (riskerar att färgen spricker vid rörelser i ramen?). Hur gör ni?
Furusnickeri i form av ett litet skåp med spegelram av plywood på en arbetsbänk, omgiven av verktyg i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade målat spegeln först. En spegel rör sig alltid.

Dag

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag hade målat spegeln först. En spegel rör sig alltid.

Dag
Frågan är väl hur mycket en spegel i plywood rör sig.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Frågan är väl hur mycket en spegel i plywood rör sig.
Det är nästan en filosofisk fråga. Om resten av konstruktionen rör sig i förhållande till spegeln, så kan det bli problem med synliga omålade ytor. Sedan kan man ju diskutera om det är spegelns eller ramens fel.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag har ett antal köksluckor i björk med spegel i björkply. Alla med spegeln limmad i ramen med några mm marginal i botten av spåret och målade efter ihopsättning. Ingen har ens antydan till sprickor efter några säsonger. Överlapp ram/spegel är ca <10 mm och utgör väl det potentiella riskområdet. Säsongsrörelserna i en läpp på 10*7 mm (limmad mot ply) är tydligen försumbara och likaså rörelsen i plywooden.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Håller på att snickra ett litet skåp i furu till att ha borr till pelarborren i. Tänkte öva lite inför kommande köksbygge och måla det med linoljefärg. Har gjort en spegel i furuplywood som jag tänkte ha flytande i spåret i luckramen. Funderar på om det är bäst att måla spegeln först, sedan limma ramen och måla den (påvekar då passningen i spåret), eller om man ska limma och sedan måla hela luckan (riskerar att färgen spricker vid rörelser i ramen?). Hur gör ni?
[bild]
Om du limmar spegeln isf att ha den flytande tror jag du minskar risken. Att ha flytande spegel känns mer relevant för betydligt större luckor eller luckor i solidträ.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tack för all input! Jag testar att limma spegeln och måla efteråt.

Till köket sedan planerar jag också björk + björkplywood, alt. ask + björkplywood. Så det blir fler tester senare.

Nu ska bara jag och frugan komma överens om troligaste färgvalet till köket, så ska jag måla skåpet i den färgen sen… blir svårt, många fina färger!
Flera burkar linoljefärg i olika nyanser står uppradade på en arbetsbänk, redo för färgval till ett köksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Tack för all input! Jag testar att limma spegeln och måla efteråt.

Till köket sedan planerar jag också björk + björkplywood, alt. ask + björkplywood. Så det blir fler tester senare.

Nu ska bara jag och frugan komma överens om troligaste färgvalet till köket, så ska jag måla skåpet i den färgen sen… blir svårt, många fina färger!
[bild]
Ja, det enskilt svåraste momentet är att välja färg

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ja, det enskilt svåraste momentet är att välja färg
Finns tärningar :D

• Älska
pinec0ne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.