Håller på att snickra ett litet skåp i furu till att ha borr till pelarborren i. Tänkte öva lite inför kommande köksbygge och måla det med linoljefärg. Har gjort en spegel i furuplywood som jag tänkte ha flytande i spåret i luckramen. Funderar på om det är bäst att måla spegeln först, sedan limma ramen och måla den (påvekar då passningen i spåret), eller om man ska limma och sedan måla hela luckan (riskerar att färgen spricker vid rörelser i ramen?). Hur gör ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 098 inlägg
Jag har ett antal köksluckor i björk med spegel i björkply. Alla med spegeln limmad i ramen med några mm marginal i botten av spåret och målade efter ihopsättning. Ingen har ens antydan till sprickor efter några säsonger. Överlapp ram/spegel är ca <10 mm och utgör väl det potentiella riskområdet. Säsongsrörelserna i en läpp på 10*7 mm (limmad mot ply) är tydligen försumbara och likaså rörelsen i plywooden.
Om du limmar spegeln isf att ha den flytande tror jag du minskar risken. Att ha flytande spegel känns mer relevant för betydligt större luckor eller luckor i solidträ.P pinec0ne skrev:Håller på att snickra ett litet skåp i furu till att ha borr till pelarborren i. Tänkte öva lite inför kommande köksbygge och måla det med linoljefärg. Har gjort en spegel i furuplywood som jag tänkte ha flytande i spåret i luckramen. Funderar på om det är bäst att måla spegeln först, sedan limma ramen och måla den (påvekar då passningen i spåret), eller om man ska limma och sedan måla hela luckan (riskerar att färgen spricker vid rörelser i ramen?). Hur gör ni?
[bild]
Tack för all input! Jag testar att limma spegeln och måla efteråt.
Till köket sedan planerar jag också björk + björkplywood, alt. ask + björkplywood. Så det blir fler tester senare.
Nu ska bara jag och frugan komma överens om troligaste färgvalet till köket, så ska jag måla skåpet i den färgen sen… blir svårt, många fina färger!
Till köket sedan planerar jag också björk + björkplywood, alt. ask + björkplywood. Så det blir fler tester senare.
Nu ska bara jag och frugan komma överens om troligaste färgvalet till köket, så ska jag måla skåpet i den färgen sen… blir svårt, många fina färger!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det enskilt svåraste momentet är att välja färgP pinec0ne skrev:Tack för all input! Jag testar att limma spegeln och måla efteråt.
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man koppla in denna spegel med belysning utan jord?
El -
Vad göra nu? Besiktare sa taket tålde målning. Men målare fick ge upp.
Tak & Vind -
Installation spegeluppvärmning — behövs skyddsjord mm?
El -
Behövs målartvätt efter vinteruppehåll med målning av fasad?
Fasad -
Inkoppling av spegel med belysning
El