Ska måla in denna garderobsvägg iklädd MDF runt om dörrarna. Färgen är jotuns snickerifärg i silkesmatt = 15. Grundfärg är jotuns häftgrund universal.

Planen för dörrarna (IKEA PAX):
- Slipa med 120 papper
- 1 lager Häftgrund
- 1 första lager snickerifärg
- Slipa 240 papper
- 1 sista lager snickerifärg

Planen för MDF
- Spackla skarvar och skruvhål
- Slipa spackling 120 papper (samt rugga upp mdf ytan?)
- 1 lager häftgrund
- Slipa 240 papper
- 1 lager häftgrund
- Slipa lätt om ytan ej är silkeslen
- 1 lager snickerifärg
- 1 lager snickerifärg

Är detta rätt väg att gå? Är det överdrivet med eller borde jag slipa och grunda mer innan första lagret? Ska jag grundslipa MDF innan första lager eller är det onödigt?

Målet är att få en slät och fin mdf samt dörrar.

• Garderobsvägg med vita dörrar och omgivande MDF-paneler, del av ett projekt för att skapa en inbyggd väggkänsla i sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du ska få intrycket av en vägg och inte garderob bör du väl behandla den som en vägg då.. väggfärg brukar ju vara rätt matt (du skriver inte vilken glans du tänkt), och dessutom brukar den vara rollad, dvs lite struktur.

P pjkw skrev:
Om du ska få intrycket av en vägg och inte garderob bör du väl behandla den som en vägg då.. väggfärg brukar ju vara rätt matt (du skriver inte vilken glans du tänkt), och dessutom brukar den vara rollad, dvs lite struktur.
Tror min kommentar där förvirrar mer än den gör nytta. Korrigerade! Självklart kommer man se att det är annat material än vägg. Men jag vill inte ha en skrovlig yta helt enkel. Mattheten är jotuns silkesmatt! Uppdaterade med vilken nivå det innebär.

Svårt att slipa på häftgrunden, en vanlig grundfärg är att föredra innan slutmålning

W Wallawhoa skrev:
Svårt att slipa på häftgrunden, en vanlig grundfärg är att föredra innan slutmålning
Inte alls. Funkar hur fint som helst att slipa på häftgrund. Är till och med en väl beprövad metod när man målar släta ytor som mdf eller garderobsdörrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.