Är inte helt hundra men antar att det tål svetsstänk

Kör själv med Jotuns vattenbaserade golvfärg till betong, blir hur bra som helst. Fuskade lite , gamla färgen satt löst men Jotun fäste ändå. En riktigt hållbar färg.

Svetsar själv en del i garaget och jag har problem med att färgen smälter. Problemet löste jag lokalt under där jag svetsar hojjprylar med 2 stora aluplåtar (5 mm) på golvet. Snyggt fräscht!
DSC02588.jpg

hmm låter ju inget vidare, jag har inte tänkt så långt innan men självklart kommer det bli en hel del svetsstänk med tiden, är ju inte värt måla golvet om det ser skit ut efter ett tag.. kanske bättre vara lite nogrannare när man gjuter istället för att få fin yta, jag mailade Jotun idag men har inte fått ordentligt svar än

• Gilla
Bålstaprinsen
  • Laddar…
Jag har Biltemas 2-komp epoxifärg, två strykningar. Visserligen har det bara gått ett år sedan målningen, men den verkar vara tämligen slitstark och inga problem trots meckande. Golvet består av en del med femton år gammal platta samt en som var nästan nygjuten när det målades.

Avfettade den råa betongen och hyrde sedan en betongslip för att jämna till ytan - främst den 15 år gamla plattan. Har inga släpp någonstans och är helnöjd. Än så länge ;-).

okej då kanske man ska satsa på biltemas färg för det var ju en skaplig prisskillnad

F
5.2 racing skrev:
Har två burkar epoxi över. Tioliters med härdare. Synd att du inte bor i gbg, då hade du fått dom av mig.
Jag kan köpa dom av dig om du har rätt pris på dom, behöver nåt bra på garagegolvet och klinker blir det inte på många år.

Man bör nog vara ganska påläst innan man börjar fippla med epoxi på egen hand. Har plastar en del karossdelar i glas- och kolfiber med epoxi som matris. Epoxin är lömsk, i det närmaste luktfri men förbannat allergiframkallande vid hudkontakt. Ett par riktiga gummihandskar med långa skaft är minimum. Sen är dammet direkt hälsovådligt om man slipar innan det är uthärdat.

vet någon om det finns klarlack till biltemas 2k färg?

fsn skrev:
Jag kan köpa dom av dig om du har rätt pris på dom, behöver nåt bra på garagegolvet och klinker blir det inte på många år.

Man bör nog vara ganska påläst innan man börjar fippla med epoxi på egen hand. Har plastar en del karossdelar i glas- och kolfiber med epoxi som matris. Epoxin är lömsk, i det närmaste luktfri men förbannat allergiframkallande vid hudkontakt. Ett par riktiga gummihandskar med långa skaft är minimum. Sen är dammet direkt hälsovådligt om man slipar innan det är uthärdat.
Du kan få dom. Har du nåt roligt till mig?

Jag har utbildning om det var riktat till mig.

räkna lite mer på biltemas epoxi....den täcker sämmre än tex Hagmanns epoxi så priset kan luras. Jag körde
på kännt märke och la sen epoxilack och slitskydd där bilen kommer köra för att slippa färgsläpp...och jag
syra-behandlade plattan innan....
/
M

Om Du räknar ut priset per m² så bör det bli en relevant jämförelse. Jag tyckte jag målade tjockt men färgen räckte ändå något längre än den på Biltema-burken angivna ytan. Däremot kan det säkert finnas färger som täcker fler m² per liter.

Förutom penselmålning utefter kanterna så hällde jag helt sonika ut färgen i "pölar" på golvet, och smetade sedan ut med roller. Att hålla på med rollertråg kändes överflödigt.

Använder Du Biltemas färg och bara skall blanda kanske halv sats - rör om från botten ordentligt i båda burkarna innan de blandas. Jag gjorde först misstaget att blanda först och röra sedan, med påföljd att lacken blev genomskinlig. Pigmentet låg ju kvar på botten i ena burken.....

Men går det använda vilken epoxilack som helst till biltemas färg?

Förstår inte riktigt - varför skall Du lägga "epoxilack" på epoxifärg ? Måla ett ytterligare lager om Du är orolig för hållfastheten.

Okej har bara sett att andra märken rekomenderar att man lackar. Det var därför jag tänkte så

F
5.2 racing skrev:
Du kan få dom. Har du nåt roligt till mig?

Jag har utbildning om det var riktat till mig.
Det var inte riktat till dig. Hade (eller har faktiskt forfarande ) en kompis som smetade på epoxi i några formar, när jag kom dit så hade han epoxi upp till armbågarna och var riktigt nöjd för det luktade inta alls lika farligt som den vanliga polyester vi använt tidigare..... ajaj.

Har säkert nåt kul, vet inte vad det skulle kunna vara bara??

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.