Vet inte vem som gett dig rådet att använda saltsyra men det tycker jag är direkt olämpligt. Det bästa är i de allra flesta fall att fräsa ytan innan applicering av tex Epoxifärg. Betong vill man skydda från salter o klorider eftersom de kan ge djupgående skador på betongen. För att undvika att golvet blir halt kan man sandströ epoxin och ev måla ytterligare en gång. Det beror på hur halkskyddat man vill ha. En komponentsfärger är i allmänhet mindre tåliga och mer känsliga för fukt i betongen. En tvåkoponents produkt(som Epoxi alltid är) ger en starkare och tätare yta.
Surfa in på www.kakellagret.se så hittar du kontakter till några som kan ge råd om detta och se till att du får rätt produkter.
Lycka till

http://www.farg1an.nu/fixa/malagolv/mala_golv.html

Betonggolv skall vara yttorra, minst 1–2 månader gamla och befriade från smuts och fett. Cementhuden måste avlägsnas före målning. Cementhud är en svag hinna av cement som bildas på ytan vid gjutning. Den avlägsnas genom slipning eller betning med saltsyra.

Raskus skrev:
Jag målade med tvåkomponentsfärg från Biltema:
[länk]

Drog av ytan först med utspädd saltsyra med en rotborste (gummihandskar och skyddsglasögon)
Suttit i knappt ett år nu och ser ut som ny fortfarande.
Samma här. Dock utan saltsyra och i 2 år. Ser ut som ny. Biltemas.

Lånar tråden:
Har en bod, plattan gjuten 2009, som kommer ev kommer vara uppvärmd till frostfritt, ej mer. Det är ganska fuktigt i marken kring där boden står, det är dock dränerat och plattan ligger på 10-20 cm bärlager.

Frågan är vilket ytskick som är lämpligast?

Har hört att om det finns risk för fuktuppträngning i betongen så skall man inte måla, för då släpper färgen, endast betongolja rekomenderas.... Hur ser man om man har fuktuppträngning?

Måste man syra/slipa golvet innan betongolja används? Räcker det med manuellt stålborsteslipande?

Jag har gjutit min garageplatta med vibrationsfri betong, dvs det räcker med att raka ut den. Det är vad jag hört denna typ av betong framförallt som har en kemikalie som gör att ytan blir hal och det är den man vill få bort sedan.
Ytan blir ju hur som hellst aldrig så fin som man kanske eg vill ha, därför brukar man slipa plattan, i mitt fall gjordes detta efter flera månader med en slip som är gjord för härdad betong, det finns även vad jag hört en slip kallad helikopter man kör med så fort ytan härdat några timmar.
När man sedan slipat, finns ju ingen hud kvar, då finns heller ingen anledning att hälla på nån syra som jag ser det, har själv målat ca 3ggr med biltemas golvfärg och den verkar än så länge funkera klockrent!

Grejen är väl att betongen inte härdat klart när man helikoptrat plattan, och således bör det väl bildas betonghud när plattan stelnar till?

Mitt garagegolv är som ett "sals-golv" :)
(helikoptrades)

Redigerat:
Du kanske har finare yta än vad jag har på min platta, men jag har ändå aldrig mekat på en finare yta än den jag har nu, så det verkar onödigt, förutsatt att det inte skulle vara någon ekonomisk vinst, att slipa direkt med helikopter utan köra med en betongslip när det är dags att måla, sedan dammsuga och rolla på färg bara.
Vi målade tre kvällar irad har jag för mig, hade säkert räckt med 2 lager, men tog ett extra eftersom färgen räckte till.
I mitt fall betalade jag inget extra för slipningen heller så man får väll jämföra priset mellan syra och hyra av betongslip (samt ev. helikopter).
Har man INTE kört med helikopter som i mitt fall, så kvittar det ju om man kör med syra, man får fortf inte bort de små topparna som bildats i betongen då, utan då måste det slipas i vilket fall och då behövs det ju ingen syra.
Har svårt att tro att slipning med helikopter plus syra skulle vara enklare eller billigare än att slipa efteråt och sen bara dammsuga?

Är man betongare så är det nog lindrigt att helikoptra när plattan gjuts. :)

Men jag har som sagt ingen aning om vad det kostar att hyra betongslip eller låta någon göra det.
Men det dammar ju inget när man använder helikopter, men det kanske det inte gör när man slipar en färdig platta heller?

I mitt fall var det enklare att låta den som gjöt plattan köra med helikopter och sen syra/tvätta golvet själv före målning, än att själv sedan hyra in en slip och ev. någon som gör det jobbet. :)

Jag kan inte svara på varför de byggare jag använde mig av inte ville köra med helikopter, de kanske hade en betongslip men ingen helikopter? Hur som hellst, så borde väll arbetstiden vara ungefär samma vare sig man kör med helikopter eller slip, och ev. maskinhyra likaså? Då återstår ju antingen att syra eller dammsuga, och nu hade jag en vettig dammsugare passande nog.
Vi kan nog sammanfatta det med; har man kört med helikopter så kör man syra, har man inte gjort det, slipar man sen dammsuger och då behövs det ingen syra.
Jag har inte sett någon tendens till färgsläpp, det blir ju en lite repig yta när man slipat, perfekt för färgen att fästa i, sedan suger betongen i sig det första lagret färg, jag trodde ärligt talat inte biltemas färg skulle funka så fint som den gjort så jag är mer än nöjd och kan rekomendera den.
Förresten har dom målat med den på mitt jobb nyligen också i ett litet utrymme på en mycket gammal platta, och jag tror bara dom tvättade och skurade med vatten o rengöringsmedel innan dom målade på, tror inte det släppt något där sen heller, kan kika på det någon dag om det inte är låst där numera.

på sikt, blir det både enklast och billigast med klinker på garagegolvet

DSCN1440-1.jpg

Saturnus.

Det blir iaf snyggare :)
Man kan använda garaget som allrum ;) dansgolv...

Har hållit på fram och tillbaka nu med golvfärg till mitt garage, Alcro, beställa från USA Rost-oleum, klinker, Biltema, tillbaka till Alcro osv osv, måste få "arslet ut vagnen nu" och nu börjar det luta åt Biltemas färg igen.

Åtgången av färg som står på Biltemas burk, är det 1 eller 2 lager?
Kan/ska jag ha klarlack på?

Golvytan som ska målas är 50m2 och jag har aldrig använt garaget.

Biltemas färg är skitbra, jag har hållt på städa i mitt garage senaste tiden, och dammsuger man med industridammsugare som suger vatten, o sen soppar osv, det blir som nytt efteråt även om det är skit, olja, rost m.m.
Jag har nästan 100kvm och det gick åt om jag minns rätt 3-4 burkar (fick lite över på sista, målade 3ggr tror jag), kan det stämma med åtgången som står på? Du borde klara dig på 2 burkar?
Du behöver absolut inte klarlack det blir blankt och har du vatten, sågspån eller olja på golvet blir det dessutom snorhalt :) men jag har klarat mig från att halka på arslet än så länge iaf..

Tackar för svaret, det avgjorde mitt val!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.